Interview met Dook van Dijck over De Prinsenjurk en de Gouden Knoop
door Doris Zijlema
Wees wie je wil zijn, draag wat je voelt - De Prinsenjurk en de Gouden Knoop: een modern sprookje over zelfvertrouwen.
Als ik Dook van Dijck aan de telefoon krijg, heeft hij net een grote doorloop achter de rug van zijn eerste eigen familievoorstelling De Prinsenjurk en de Gouden Knoop. Een brutaal, betoverend en ‘echt gebeurdverzonnen’ sprookje over zijn wie je durft te zijn, dragen wat je voelt en vertrouwen in jezelf. “Het ging heel goed. Heerlijk, met decor en kostuums, maar ook met de gedachte: ‘Oh mijn god, er wordt gewoon een stuk karton opengeklapt van vier meter hoog’!”
Dook is acteur, zanger en presentator, bekend van o.a. Club Gewalt, Orkater en BonteHond, Het Klokhuis, Jeuk en PATTY (in de rol van Gerard Joling). Hij speelde in verscheidene films en musicals, en was kandidaat bij de Slimste Mens. Ook maakte Dook een opzienbarende documentaireserie over de gipsfetisjcommunity. Zijn voorstelling De Prinsenjurk en de Gouden Knoop, een coproductie met Werkplaats Walhalla, is op 29 en 30 oktober te zien in Theater Bellevue.
Wanneer de Koningin van Lombardikkedijen een talentenjacht uitschrijft om de perfecte bruid te vinden voor haar zoon Charles, vlucht hij het Kralingse Kralenbos in met een brandend geheim. De prins wil namelijk alleen trouwen in een jurk die zwiert en zwaait... Dit is het begin van een adembenemend avontuur vol oude geheimen en nieuwe vrienden. “Het is een sprookje met een belangrijk maatschappelijk thema, verpakt in een bonbon.”
Dook, je hebt al veel op je naam staan, maar dit is jouw eerste echte eigen voorstelling!
“Ja, dit is de eerste keer dat ik helemaal zelf iets heb bedacht en ontwikkeld, heel spannend. Ik werk gelukkig samen met een heel fijn team. Jeremy Baker (Koefnoen) heeft bijvoorbeeld het script geschreven, en hij voelde de onderwerpen - zelfvertrouwen en genderexpressie – direct haarfijn aan. Het stuk is helemaal naar mijn stijl: een maatschappelijk en persoonlijk thema, gebracht met veel humor. Ik geloof dat humor de harten van mensen opent, waardoor het verhaal beter binnenkomt. Jeremy’s visie sluit hier naadloos bij aan.
Steef de Jong (Groots en Meeslepend) maakte het decor, van karton. Wát een talent voor het creëren van fantasiewerelden! Hij heeft geweldige dingen gemaakt, veel ‘oeh’ en ‘ah’. Jan en Keez Groenteman maakten de muziek, en Maaike Martens en Annelotte van Aarst spelen mee. Ik voel me echt blij en vereerd om met dit geweldige team te mogen werken.”
Neem ons eens mee in het verhaal?
“Het gaat over een prins die moet trouwen. Maar: hij wil het liefst in een jurk naar het bal. In een moment van paniek rent hij het bos in, waar hij een knopentrol tegenkomt. De trol zegt: "Ik geef je drie magische jurken, maar dan moet jij wel de gouden knoop terugvinden die jouw vader ooit heeft gestolen." Dan ontvouwen zich vele spannende ontwikkelingen, met een bloedstollende prinsessenrace, een meisje met een stropdas, een tovervloek, kattige influencers en een verdwenen koning.
Het is een echte familievoorstelling, leuk voor jong en oud. Ik ben zelf groot fan van het werk van Pieter Kramer en Theo en Thea, omdat hun werk niet alleen voor kinderen, maar ook voor ouders interessant is, met grappen die soms alleen zij begrijpen. Daarnaast wilde ik een sprookje maken, omdat het een geweldige vorm is voor kinderen - zij begrijpen de regels van het sprookje. Daardoor komt het verhaal beter aan.”
Je noemt het sprookje ‘echt gebeurdverzonnen’. Hoe moet ik dat zien?
“De oorsprong van dit verhaal ligt bij mijzelf. Het is een sprookje voor kleine Dokie, die altijd alleen maar de standaardverhalen heeft gezien en gehoord. Deze zijn leuk, maar ik miste herkenning. In deze moderne tijd is het belangrijk om andere soorten sprookjes te gaan vertellen, verhalen die gaan over acceptatie en zelfexpressie bijvoorbeeld.
Toen ik vier jaar oud was, liep ik al in de rode jurk van mijn zus, thuis was dat geen enkel probleem. Maar zodra ik niets ouder werd, merkte ik dat ik dat deel van mezelf moest wegcijferen. De vrijheid die ik ooit voelde, verdween. Dat is zo zonde. In gendernormatieve rollen worden we de wereld in geslingerd, voetbal is voor jongens en ballet voor meisjes. We krijgen al snel een label opgeplakt. Het is belangrijk om jezelf en anderen om je heen meer vrijheid te gunnen. Met dit sprookje wil ik laten zien dat dit kan.
Het is dus een voorstelling met een belangrijk maatschappelijk en persoonlijk thema, verpakt in een bonbon.”
Wat hoop je dat het publiek van deze voorstelling meeneemt?
“Ik hoop dat kinderen zich realiseren dat ze kunnen dragen wat ze willen, en zijn wie ze willen zijn, zonder uitgelachen te worden. Ook wil ik dat ouders zich bewust worden van hun reactie op de wensen van hun kinderen en hen juist aanmoedigen om zichzelf te zijn. Jong geleerd is oud gedaan, en jong geaccepteerd. Hoe eerder je aangeeft dat het helemaal niet gek is jezelf te uiten, hoe normaler het wordt. Ik hoop dat De Prinsenjurk en de Gouden Knoop hieraan kan bijdragen.”
De Prinsenjurk en de Gouden Knoop is op dinsdag 29 en woensdag 30 oktober te zien in Theater Bellevue.