Then comes the body

Cinedans X Bellevue

Keti Koti 24
Keti Koti 2024
vr 28 jun en za 29 jun

Voor Keti Koti in Bellevue stelt Cinedans in samenwerking met curator Sheralynn Adriaansz een programma samen van films met postkoloniale thema's uit verschillende landen en vanuit diverse (historische) perspectieven. De films portretteren voorouderlijke rituelen, onafhankelijkheidsstrijd, spiritualiteit en hoe de gevolgen van slavernij doorwerken in het heden. 

Dans, zang en muziek zijn van oudsher diepgewortelde en vitale aspecten van de Afrikaanse cultuur, die geest, lichaam en ziel verenigen. Ze maken een wezenlijk deel uit van het culturele leven en de identiteit en migreren door tijd en ruimte. Ze dragen een symbolische betekenis, zijn katalysatoren voor spirituele transformatie en bieden toegang tot heilige plaatsen. Vandaag de dag spelen dans en ritueel in de diaspora nog steeds een cruciale rol in het proces van heling, verzoening en bevrijding. Het programma wordt ingeleid door Cinedans’ programmeur Iris Roblès.

28 juni 19:30 uur Klein Bellevue
Programma 1 / 33 min

Kankantri the silk cotton tree  
Choreografie & regie: Gabri Christa I DOP & editor: Steven Elbers
Suriname /USA/Nederland I 2024 
25’

Van de Kankantri, of zijde katoenboom, de reus van het Caribisch gebied, wordt algemeen aangenomen dat hij in verbinding staat met de geesten en voorouders in Suriname en in andere delen van het Caribisch gebied. In de film gaat een danseres een synagoge binnen en wordt getransporteerd naar het parallelle universum van al haar voorouders die haar niet laten gaan, totdat ze deelneemt aan hun dansen en rituelen.

De film is geïnspireerd op Gabri Christa's eerste bezoek aan de Neve Shalom synagoge in 2000, waar ze overweldigd werd door het gebouw en de emoties die het bij haar losmaakte. Het zette haar aan tot onderzoek naar de afkomst van haar Surinaamse vader waaruit bleek dat zij ook Joodse voorouders heeft. Zoals de beroemde Surinaamse schrijfster Cynthia McCleod zegt: "Als je aan je stambomen schudt, vallen er altijd een paar Joden uit".

Sheila
Choreografie & regie: Gabri Christa
USA I 2021 I 8’

Een danseres blaast een kaars uit en komt terecht in een magische wereld van herinnering en dans. Sheila is een experimentele korte bio-documentaire over en met Sheila Rohan, een van de leden van Dance Theatre of Harlem, opgericht in 1969, een jaar na de moord op Martin Luther King, met als missie: het presenteren van neoklassieke dans á la Balanchine, gecombineerd met nieuwe balletten over zwarte rolmodellen, uitgevoerd door dansers van kleur. 

Gabri Christa is geboren en getogen op het Caribische eiland Curaçao. In haar werk als choreograaf, filmmaker en curator geeft zij verbeelding aan politieke vraagstukken en geschiedenissen. De film Kankantri maakt deel uit van haar filmserie Another Building, die dans plaatst in en rond gebouwen en locaties uit de Nederlandse koloniale geschiedenis. 

Steven Elbers is een audiovisueel ontwerper met een sterke connectie met het menselijke. Woonachtig in Amsterdam, werkt hij als onafhankelijk filmmaker en filmt en monteert al zijn projecten. Zijn artistieke praktijk richt zich op onafhankelijke kunstprojecten geworteld in beweging en dans, terwijl hij zijn inkomen aanvult met commerciële opdrachten. PORTFOLIO: stevenelbers.nl

28 juni onderdeel van Bellevue invites
Programma 2 / 5 min

Never Look at the Sun
Regie: Baloji
Belgie I 2019 I 5’

Met zijn kenmerkende montages van esoterische kostuums en visuele metaforen onderzoekt de Congolees-Belgische zanger en filmmaker Baloji het gebruik van het bleken van de huid in de zwarte gemeenschap. Bleken, eufemistisch omschreven als het 'verhelderen' of 'tonifiëren' van de huid, neemt vele onschuldige vormen aan, zoals crèmes, scrubs en zeepjes om hyperpigmentatie aan te pakken, maar wordt vaker gebruikt door vrouwen om een Eurocentrisch schoonheidsideaal na te streven.

"Never Look at the Sun is een uitdrukking die ik hoorde toen ik opgroeide," zegt Baloji. "Kijk nooit naar de zon en speel er niet onder, je bent al donker genoeg! Het is een manier waarop ouders hun kinderen proberen te beschermen, maar dit heeft bijwerkingen."

BALOJI (1978) is een bekroond muzikant en filmmaker. Hij werd geboren in Lubumbashi (Democratische Republiek Congo) en groeide op in België. Augure, zijn eerste langspeelfilm, is de Belgische inzending voor de Oscars 2024.

29 juni; 19:30 uur Klein Bellevue
Programma 3 / 35 min

TERRA MATTER 
Regie: Kantarama Gahigiri
Rwanda/Zwitzerland I 2023 I 10’

Technologie en afval, in ons land, onze systemen, in onze botten. Terwijl ze door de omgeving dwaalt, vraagt ze zich af 'waar is de ruimte voor heling? 
Een boze oproep aan de wereld om verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen van kapitalisme, kolonialisme en milieuvernietiging in Afrika.

Then comes the body
Regie: Jacob Krupnick
Choreografie: Daniel Ajala
Nigeria / USA I 2023 I 15’

Wanneer een video van dansende kinderen in de regen viral gaat, brengt dit wereldwijde aandacht voor een onwaarschijnlijke balletschool aan de rand van Lagos, Nigeria. Daniel Ajala – die ballet leerde via YouTube – leidt nu studenten op om op te treden op internationale podia.

La Visite
Frankrijk I 2020 I 10’
Regisseur: Tommy Pascal
Choreografie: Wanjiru Kamuyu

La Visite laat delen van Wanjiru Kamuyu's solo An Immigrant's Story resoneren met de geschiedenis van het Palais de la Porte Dorée, gebouwd voor de Koloniale Expositie van Parijs in 1931. Dit gebouw weerspiegelt koloniaal erfgoed en de hedendaagse protesten die geworteld zijn in de geschiedenis.

29 juni als onderdeel van Bellevue invites
Programma 4 / 9 min

A Revolution of Love
Regie: Weyni Mengesha & Lucius Dechausay
Choreografie: Esie Mensah
Canada I 2020 I 5’

Een jonge zwarte vrouw worstelt met de geschiedenis van haar voorouders en het hedendaagse geweld dat haar gemeenschap teistert. Door middel van dans stelt ze zich voor hoe haar toekomst eruit zou kunnen zien.

Tajabone
Regie: Raphael Chatelain
Choreografie: Nicolas Huchard
Frankrijk I 2021 I 4’

"Zo voelt vrijheid, baby." Onomwonden woorden van muzikant en schrijver Mykki Blanco die weerklinken boven een transcendente parade van een groep empowered queer dansers, die trots is op wie ze zijn, wat ze hebben bereikt en de lichamen waarin ze leven omarmen. De titel van de film is ontleend aan een unieke traditie in Senegal, waar, naast zingen en dansen door de straten, iedereen 's nachts aan crossdressing doet.

Credits

Meer over de makers

Cinedans is hét internationale platform voor de dansfilm in Amsterdam en de enige organisatie in Nederland die zich sinds 2002 volledig richt op het genre in de overtuiging dat het eigentijdse zeggingskracht heeft: fysiek, beeldend, dynamisch en tegelijkertijd poëtisch. De dansfilm put uit het instrumentarium van dans en film en heeft daarmee een eigen artistieke beeldtaal ontwikkeld. Het kan op eigenzinnige en onderscheidende wijze verbeelding geven aan diverse onderwerpen en verhalen. Andere verhalen dan live op het podium of met klassieke cinematografische middelen gebracht kunnen worden.

Filmische middelen als cameravoering, kadrering, montage en geluid zorgen voor uitbreiding van de mogelijkheden van de dansmaker. Hiermee kunnen ingrepen gedaan worden in de choreografie, gespeeld worden met tijd en ruimte en wordt een breed arsenaal aan perspectieven geopend. Dans op zijn beurt kan, met zijn universele taal, een film creëren die een fysieke ervaring oplevert en de toeschouwer op poëtische wijze meevoert in een verhaal zonder woorden.

Cinedans presenteert internationale voor makers die eigenzinnig zijn, een onderzoekende houding hebben en aansluiting zoeken bij andere zienswijzen en vakgebieden. Die de tussenruimte zoeken en daar de bewegingsvrijheid vinden voor het vertellen van hun verhalen. Verhalen die gaan over het hier en nu, over identiteit, over hoe mensen zich verhouden tot elkaar, tot het dieren- en plantenrijk, tot onze planeet en tot de historie.

Keti Koti

28 jun - 1 jul 2025