MAMA DADA

Ludwig Bindervoet / Theater a/d Rijn (aangesloten bij De Nieuwe Oost, Stichting Ludwig Bindervoet)
Bellevue Lunchtheater
za 22 feb - zo 16 mrt

Elsa von Freytag-Loringhoven, a.k.a. ‘de dada-barones’, is de allereerste performancekunstenaar. Een vrouw die begin 20e eeuw van Berlijn tot New York een wild leven leidde, van zichzelf een levend queerkunstwerk maakte en het verschil ophief tussen performer en persoon. 

Ze maakte de eerste readymades en schreef provocatieve poëzie, was openlijk biseksueel, streed voor het vrouwelijke orgasme en droeg mannenkleding in het openbaar (en werd daarvoor gearresteerd). En passant verhief ze een urinoir tot kunstwerk. Maar Elsa belandde ook aan de zelfkant van de maatschappij en verdween na haar dood in de vergetelheid.

Samen met acteur en theatermaker Elvis de Launay duikt Ludwig in het onnavolgbare leven en werk van Elsa von Freytag-Loringhoven om de muzikaliteit en lijfelijkheid van haar dada-taal te vieren. Helemaal in de geest van Elsa gaat Ludwig de strijd aan met zijn eigen hypocrisie en die van zijn generatie. Hij confronteert zijn kunstenaarschap en privileges met Elsa’s radicale kunst als daad van zelfopoffering. MAMA DADA is een theatrale aanslag op de norm.

Credits

regie, concept, tekst Ludwig Bindervoet
spel Elvis de Launay, hond Soula via Catvertise
dramaturgie Eylül Fidan Akıncı
kostuum Carmen Schabracq
licht Bo van de Ham
productie Theater a/d Rijn (aangesloten bij De Nieuwe Oost)
coproductie Stichting Ludwig Bindervoet

Deze voorstelling is mede tot stand gekomen met acteur en theatermaker Ellen Goemans, wegens privé omstandigheden heeft zij de voorstelling niet kunnen afmaken.

Meer over de makers

Theatermaker Ludwig Bindervoet (1988) heeft een voorliefde voor taal, vervreemding en het onbekende. Na zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht, was Ludwig mede-oprichter en co-artistiek leider van performance collectief URLAND, waarmee hij bejubelde voorstellingen maakte zoals UR, De Internet Trilogie, De Gabber Opera (winnaar Mime en Performance Prijs 2022) en recentelijk De Eindtijd Revue. Hij speelde de afgelopen jaren in verschillende producties van o.a. Theater Oostpool, Wunderbaum en De Warme Winkel. Ludwig besloot in 2023 zijn vleugels uit te slaan en zich volledig te richten op zijn individuele artistieke ambities. Bij Theater a/d Rijn maakte hij eerder PATROON (Theaterkant, Volkskrant en NRC ★★★★).

Elvis de Launay is vorig jaar afgestudeerd aan ArtEZ Toneelschool en tourt momenteel met Wunderbaum speelt live (online gaat het mis) en haar eigen geschreven solo Cowboy och Meisje. Met Elvis deelt Ludwig een obsessie voor poëzie, onmogelijkheden en een rotsvast geloof in theater.