foto Kevin Canales

MAMA DADA

Ludwig Bindervoet / Theater a/d Rijn (aangesloten bij De Nieuwe Oost, Stichting Ludwig Bindervoet
Bellevue Lunchtheater
za 22 feb - zo 16 mrt

Elsa von Freytag-Loringhoven, a.k.a. ‘de dada-barones’, is de moeder van de moderne kunst, de allereerste performancekunstenaar. Een vrouw die begin 20e eeuw van Berlijn tot New York een wild leven leidde, van zichzelf een levend queerkunstwerk maakte en het verschil ophief tussen performer en persoon. Ze maakte de eerste readymades en schreef provocatieve poëzie, was openlijk biseksueel, streed voor het vrouwelijke orgasme en droeg mannenkleding in het openbaar (en werd daarvoor gearresteerd). En passant verhief ze een urinoir tot kunstwerk. Maar Elsa belandde ook aan de zelfkant van de maatschappij en verdween na haar dood in de vergetelheid.

Ludwig Bindervoet brengt deze anarchistische en onvolprezen pionier naar waar ze thuishoort: de bühne. Samen met actrice en theatermaker Ellen Goemans duikt Ludwig in de muzikaliteit en lijfelijkheid die zo eigen is aan de dada-taal. Ze bewijzen voor eens en voor altijd dat dada niet alleen ludiek maar ook ontroerend is, en niet alleen geestig maar ten diepste politiek. Ludwig roept Elsa tot leven uit bewondering, maar hij gaat ook de strijd aan met zijn hypocrisie en die van zijn generatie. Hij confronteert zijn kunstenaarschap en privileges met Elsa’s radicale kunst als daad van zelfopoffering. MAMA DADA is een theatrale aanslag op de norm.

Credits

regie, concept, tekst Ludwig Bindervoet
spel Ellen Goemans
dramaturgie Eylül Fidan Akıncı
kostuum Carmen Schabracq
licht Rob Daanen
productie Theater a/d Rijn (aangesloten bij De Nieuwe Oost)
coproductie Stichting Ludwig Bindervoet

Meer over de makers

Theatermaker Ludwig Bindervoet (1988) heeft een voorliefde voor taal, vervreemding en het onbekende. Na zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht, was Ludwig mede-oprichter en co-artistiek leider van performance collectief URLAND, waarmee hij bejubelde voorstellingen maakte zoals UR, De Internet Trilogie, De Gabber Opera (winnaar Mime en Performance Prijs 2022) en recentelijk De Eindtijd Revue. Hij speelde de afgelopen jaren in verschillende producties van o.a. Theater Oostpool, Wunderbaum en De Warme Winkel. Ludwig besloot in 2023 zijn vleugels uit te slaan en zich volledig te richten op zijn individuele artistieke ambities. Bij Theater a/d Rijn maakte hij eerder PATROON (Theaterkant, Volkskrant en NRC ★★★★).

Actrice en theatermaker Ellen Goemans (1969) heeft een indrukwekkende staat van dienst. Na haar afstuderen aan de Toneelschool Arnhem (1996) richt zij o.a. samen met Eric de Vroedt het toneelgezelschap Monk (1997) op. Ze heeft gespeeld in voorstellingen bij ’t Barre Land, Dood Paard, tgECHO, mc KASSETT en Compagnie Red Yellow Blue. In 2022 was ze te zien in de Bellevue-lunchvoorstelling SLOOPKOGEL geschreven door Don Duyns. Ze doet de regies bij mc KASSET, de Poezieboys, CLUB LAM en Coupedeboule en het NUT. Voor Oerol 2023 regisseerde ze Lorca van Joost Oomen en de Poezieboys, geproduceerd door Explore the North.