Bellevue Interviewt: wie is de vrouw die jou inspireert?
Wij stellen met trots aan jullie voor: makers en de vrouwen die voor hen, op dit moment en langer, een inspiratiebron zijn. Op 8 maart is het internationale vrouwendag. Een dag om de vrouw te vieren, en te streven naar meer gelijkheid.
Want er is nog altijd geen sprake van gelijkwaardigheid tussen genders, er zijn nog altijd vooroordelen ten opzichte van vrouwen en ook is de toxische masculiniteit nog altijd van invloed.
We hopen dat deze makers jullie prikkelen en inspireren. Denk ruimer, leer meer, blijf verbeteren. Maar ook: blijf zacht.
Op de vrouw!
Elsa von Freytag-Loringhoven
"Ik speel momenteel de voorstelling MAMA DADA over Freytag-Loringhoven. Opgezweept en aangemoedigd door Elsa’s poëzie, leven, wezen streef ik er elke voorstelling naar The Blob te worden (en haar te blijven)."
Elvis de Launay
Lees Elvis' hele antwoord
Elsa von Freytag-Loringhoven
Elsa von Freytag-Loringhoven: kunstenaar, dichter, sater, enfant terrible, hogepriesteres, barones, Kassandra. In een van mijn lievelingsboeken I love Dick schrijft Chris Kraus over Vrouwelijke Monsters en doopt ze tot The Blob:
Monstrositeit: het zelf als een machine. The Blob, die hersenloos slikt en uitzet, door de gangpaden van de supermarkt rolt en pannenkoekenmix en gelatinepudding en iedereen in de stad opslorpt. Ondoordacht en niet te stoppen. De horror van The Blob is de horror van de onverschrokkenen. The Blob worden vereist een zekere wilskracht. (...) En ik zei tegen Warren: ik streef ernaar ook een vrouwelijk monster te zijn.
Ik speel momenteel de voorstelling MAMA DADA over Freytag-Loringhoven. Opgezweept en aangemoedigd door Elsa’s poëzie, leven, wezen streef ik er elke voorstelling naar The Blob te worden (en haar te blijven).
Lunchvoorstelling MAMA DADA door Luwdig Bindervoet / Theater a/d Rijn speelt in Theater Bellevue tot en met zondag 16 maart.
Brammetje Cox
"Haar trotse houding en kwetsbare mond maakten indruk op me en toen Daniel begon te vertellen viel ik van de ene verbazing in de andere. Brammetje was een pionierende kunstheldin, een feministe van het eerste uur."
Karlijn Kistemaker
Lees Karlijn's hele antwoord
Brammetje Cox
Toen ik in 2010 deze foto onder mijn neus gedrukt kreeg was ik meteen nieuwsgierig naar deze vrouw. ‘Weet je wie dit is?’ vroeg mijn toenmalige studiegenoot Daniel Cornelissen. We zaten destijds samen op de Theaterschool in Amsterdam en repeteerden voor een Shakespeare project. ‘Geen idee’ zei ik. Het bleek Daniels oma Brammetje Cox te zijn. Haar trotse houding en kwetsbare mond maakten indruk op me en toen Daniel begon te vertellen viel ik van de ene verbazing in de andere. Brammetje was een pionierende kunstheldin, een feministe van het eerste uur.
Ze voedde in de jaren 60 helemaal alleen haar kinderen op en maakte tegelijkertijd kunst in een door mannen gedomineerde wereld. Ze heeft zich nooit geconformeerd aan de norm, zich door niks of niemand laten tegenhouden. Zelfs toen haar leven zich plotseling in duisternis hulde. Ik beloofde Daniel dat ik ooit een voorstelling over Brammetje zou maken. 15 jaar later heb ik die belofte waargemaakt. BRAM speelt 14&15 maart in Theater Bellevue. Wees welkom!
BRAM door Kompagnie Kistemaker / Via Rudolphi speelt in Theater Bellevue van vrijdag 14 maart tot en met zaterdag 15 maart.
Alaa Shehada's moeder
"She woke before the sun, her hands rough from years of labor, yet tender in their touch. Each morning, she quietly prepared for the day — her son still curled up in his mattress, unaware of the sacrifices she’s making. She laced up her worn shoes and left for work, the echo of her footsteps a steady rhythm of resilience."
Alaa Shehada
Lees Alaa's hele antwoord
Alaa Shehada's moeder
She woke before the sun, her hands rough from years of labor, yet tender in their touch. Each morning, she quietly prepared for the day — her son still curled up in his mattress, unaware of the sacrifices she’s making. She laced up her worn shoes and left for work, the echo of her footsteps a steady rhythm of resilience.
Her job was hard. Long hours, aching muscles, and a paycheck that barely stretched far enough. But with every blister, and every bead of sweat, she carried on without complaint. Years passed, and the boy grew into a man. He stood big and tall, not just from his own strength, but from the foundation she had built beneath him. She was building a life for him. For Me.
After each show I found her in the crowd — her eyes glistening, her hands clasped tightly as if holding back a lifetime of prayers. I hugged her tightly and whispered, “I know what you did for me, Mom. Every single thing.”
Lunchvoorstelling The horse of Jenin door Alaa Shehada / Troupe Crouage speelt in Theater Bellevue van woensdag 19 tot en met zondag 30 maart.