foto Charlot Wissing

Dubbelspoor

Beppie Blankert
wo 11 jun - vr 13 jun

Componist Louis Andriessen overleed in 2021. In de muziekwereld wordt dit feit breed uitgemeten. Maar Andriessen was ook actief als componist in de theatersector. Daarom nu, als hommage aan deze belangrijke componist, een nieuwe Dubbelspoor: het project waar hij zo van hield.

Iedereen kent wel het gevoel te willen verdwijnen, even niet op dit moment hier op deze plek te zijn. Het centrale thema van Dubbelspoor is ‘wachten’. Dat kan opgevat worden als het verstrijken van tijd, maar ook als het vacuüm dat voorafgaat aan het nemen van een beslissing. Concreet uitgewerkt is dat het wachten van een vrouw, in de verlatenheid van een perron op een trein die langs davert en niet stopt. Maar zij is niet alleen. Wie is die tweede vrouw, die steeds weer verdwijnt? Is wat we zien wel echt? Beppie Blankert en Louis Andriessen maakten de voorstelling in 1986 en kozen naast de choreografie en de muziek ‘Texts for Nothing #7’ van Samuel Beckett, die naadloos aansloot bij het gekozen thema voor de voorstelling. Er spreekt passie uit maar is nooit sentimenteel, geen concreet verhaal, maar gedachtenspinsels.

De oorspronkelijke cast uit 1986 heeft nu een hernieuwde zoektocht gedaan naar de uitdagingen van Dubbelspoor. Twee monitoren laten het stationnetje zien met de langsrijdende treinen en de beide performers in 1986. Op het podium, nu 39 jaar later, duurt het wachten voort. Met het verstrijken van de jaren wordt de soepele mobiliteit van de performers ingewisseld door contemplatie, bezinning. ‘I was so much older then, I’m younger then that now’ zong Bob Dylan al.

ENG
Composer Louis Andriessen passed away in 2021. This fact is widely noticed in the music world. But Andriessen was also active as a composer in the theater sector. That is why now, as a tribute to this important composer, a new Dubbelspoor: the project he loved so much.    

Everyone knows the feeling of wanting to disappear, of not being here in this place at this moment. The central theme of Dubbelspoor (Double track) is 'waiting'. This can be understood as the passage of time, but also as the vacuum that precedes making a decision. In concrete terms, it is the waiting of a woman in the desolation of a platform for a train that thunders past and does not stop. But she is not alone. Who is that second woman who keeps disappearing? Is what we see real? Beppie Blankert and Louis Andriessen created the performance in 1986 and, in addition to the choreography and music, chose ‘Texts for Nothing #7’ by Samuel Beckett, which fitted in seamlessly with the theme chosen for the performance. It expresses passion but is never sentimental, no concrete story, but figments of imagination. 

The original cast from 1986 has now researched the challenges of Dubbelspoor again. Two monitors show the station with the passing trains and the two performers in 1986. On stage, now 39 years later, the waiting continues.  As the years pass, the performers' smooth mobility is exchanged for contemplation. “I was so much older then, I'm younger then that now,” Bob Dylan sang.

Credits

choreografie Beppie Blankert ism Carolien Dokter    
muziek Louis Andriessen    
texts for Nothing #7 Samuel Beckett
performers Beppie Blankert, Carolien Dokter    
techniek Kees van Zelst    
toneelbeeld Henk Kraaijenzank
repetitor John Taylor   
video Wilbert Bank

Meer over de makers

Beppie Blankert (1949) startte haar carrière in 1969 als danser maar begon al snel te
choreograferen. In beide hoedanigheden werkte zij bij verschillende dansgezelschappen in
Nederland: Noord Nederlandse Dansgroep, Mezzing, Dansproduktie, Onafhankelijk Toneel,
Stamina. In Kopenhagen (Living Movement), in Wales (Diversions Dance Company), in Atlanta
(Several Dancers Core) en in New York (J Mandle Performance). Vanaf 1987 werkt Blankert vanuit
haar eigen gezelschap: Dansers Studio (inmiddels genaamd: Beppie Blankert Dansconcerten) in
Amsterdam. Zij zoekt naar bijzondere combinaties van dans, tekst en livemuziek, bij voorkeur
speciaal gecomponeerd. Blankert maakt gelaagd werk en laat zich, naast de muziek, inspireren
door de literatuur en de beeldende kunst.

Louis Andriessen (1939-2021) kwam uit een familie van musici. Hij rebelleerde in de jaren 60 tegen
de conservatieve muziekpraktijk en was mede initiator van de Aktie Tomaat. Zijn muziek heeft
sterke invloed ondergaan van de minimalistische muziek van componisten als Terry Riley en Steve
Reich. Ook Igor Stravinsky heeft hem naar eigen zeggen beïnvloed. Belangrijk in Andriessens
muziek zijn de complexe akkoorden, gespeeld op (veel) blaasinstrumenten en slagwerk. Hij
integreerde verschillende muziekgenres, maar schreef ook voor de podiumkunsten: theater, dans
en film. In 2010 ontving hij de Johan Wagenaar Prijs en koos voor het programma ter gelegenheid
van de uitreiking onder andere Dubbelspoor.