ROOF
-
do 6 jun12:30try-outPaloni Zaal
-
vr 7 jun12:30try-outPaloni Zaal
-
za 8 jun12:30try-outPaloni Zaal
-
zo 9 jun12:30premièrePaloni Zaal
-
do 13 jun12:30Pay What You CanPaloni Zaal
-
do 13 jun17:30Paloni Zaal
-
vr 14 jun12:30Paloni Zaal
-
za 15 jun12:30Paloni Zaal
-
zo 16 jun12:30Paloni Zaal
-
do 20 jun12:30Paloni Zaal
-
vr 21 jun12:30Paloni Zaal
-
za 22 jun12:30Pay What You CanPaloni Zaal
-
zo 23 jun11:45VOORSTELLING + MEET & FEEL (INLEIDING VOOR MENSEN MET EEN VISUELE BEPERKING) DOOR AYŞEGÜL KARACAPaloni Zaal
-
zo 23 jun12:30Paloni Zaal
-
do 27 jun12:30Paloni Zaal
-
do 27 jun17:30Paloni Zaal
-
vr 28 jun12:30Pay What You CanPaloni Zaal
-
za 29 jun11:45VOORSTELLING + MEET & FEEL (INLEIDING VOOR MENSEN MET EEN VISUELE BEPERKING) DOOR AYŞEGÜL KARACAPaloni Zaal
-
za 29 jun12:30Paloni Zaal
-
zo 30 jun12:30Paloni Zaal
ROOF, een dialoog tussen een gestolen stem achter glas en een curator
Curator Sunny bereidt een tentoonstelling voor rondom het thema koloniaal erfgoed. In de zaal worden de eerste werken neergezet, wanneer er een aanwezigheid spreekt: het gestolen kunstwerk, werkmetstem, dat centraal staat.
Wat betekent het om eeuwenlang op een plek te zijn waar je niet voor gekozen hebt en er niemand is die naar je luistert? De twee ontmoeten elkaar: het kunstwerk dat jarenlang in een depot stond opgeslagen en de jonge curator die het aan de mensen toont.
Sunny en werkmetstem leren elkaars verhalen kennen, elkaars geheimen, elkaars wensen, werkmetstem bevraagt Sunny en het museum. Ze vinden elkaar in hun vragen over hun verleden en herkomst: wat betekent wortelen en ontworteld zijn. Kan je opnieuw wortelen en kan dat binnen een instituut dat kunst bewaart achter glas waar het niet kan ademen?
Nagesprekken
Donderdag 20 en zondag 23 juni ben je van harte welkom bij het nagesprek waarin we met experts in koloniale roofkunst in gesprek over de dit onderwerp van de voorstelling. Beide nagesprekken worden gehost door Lin An Phoa.
Donderdag 20 juni
Richard Kofi heeft als kunstenaar naam opgebouwd, maar ook als facilitator van andere kunsten. In het oog springt de oprichting van het Museum of Black Futures door Kofi en een groep andere betrokken Afro-Europeanen. Als musea zich inspannen kunst te tonen waarvan de wortels niet in het westen liggen, roept dat de volgende vraag op: Wat betekent het om zwartheid te centreren in een bij uitstek Europees, wit instituut als het museum?
Maxine Palit de Jongh is schrijver, initiator en mede-maker van de voorstelling ROOF.
Zondag 23 juni
Gert-Jan van den Bergh specialist in kunstrecht, is als advocaat actief betrokken geweest bij de restitutie van kunstwerken die tijdens het koloniale tijdperk zijn geroofd. Hij kent als geen ander de uitdagingen rondom de wens om geroofde kunst terug te geven.
Wayne Modest is Inhoudelijk Directeur van het Wereldmuseum, met vestigingen in Leiden, Rotterdam, Amsterdam en Berg en Dal bij Nijmegen. Modest werkt op het snijvlak van materiële cultuur, geheugen- en erfgoedstudies, met een sterke focus op kolonialisme en de nasleep ervan in Europa en het Caribisch gebied.
Een (theatraal) ritueel voor het vinden van thuis. Een terugkeer.
"ROOF roept boeiende vragen op over culturele ontworteling van zowel kunstobjecten als de mens." - NRC Handelsblad
"De indrukwekkende tekst van Maxine Palit de Jongh roept vragen op over wat te doen met roofkunst." - de Volkskrant
"Roof betekent het wegnemen met geweld wat een ander toebehoort, maar het betekent ook de korst van een wond. Deze Roof is zeker de balsem voor de heling van beide." - Theaterkrant
"Zo’n diefstal vervreemdt mensen van hun cultuur, van hun wortels. Van wie ze zijn."- Het Parool
Credits
concept en tekst Maxine Palit de Jongh
regie Ada Ozdogan
spel Bo Bojoh, Tara Hetharia
decor Morgana Machado Marques
techniek Ray Vaessen
kostuum Alexandra Vilcov
dramaturgie Mathieu Négathe
muziek- en geluidsontwerp Marijn Brussaard, Boudewijn Scholten
lichtontwerp Lukas de Groen, Varja Klosse
een productie van Likeminds, Theater Bellevue
ROOF is een coproductie van Theater Bellevue en Likeminds en wordt mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Gemeente Amsterdam, Ministerie van OCW.
Meer over de makers
Maxine Palit de Jongh (1993) is toneelschrijver, dichter en theatermaker. Na haar afstuderen aan Writing for Performance (HKU) in 2020, schreef ze voor Likeminds de monoloog Vecht, een relaas over het toeslagenschandaal. Deze voorstelling is genomineerd voor de BNG BANK Theaterprijs en de Theo d'Or en is in najaar 2023 op tournee geweest. Maxine is maker bij Likeminds en Wintertuin waar ze zich ontwikkelt in proza schrijven. In het werk van Maxine staan ontmoetingen uit pijn en ongemak, maar met het verlangen vreugde te ontdekken, centraal. Ze wil stemmen die genegeerd worden luider laten klinken en doet dat door zacht en gruwelijk te zijn.
Ada Ozdogan (1989) is een theaterregisseur uit Amsterdam. In 2014 studeerde zij af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Ze heeft voor veel verschillende theaters gewerkt en theaterstukken gemaakt. Bij Theater RAST maakte ze Dubbelgangers, Grace en The Returned. Haar werk draait om thema's zoals de kneedbaarheid van identiteit en ideologie. Ze is gefascineerd door personages die worstelen met de definitie van hun omgeving en de maatschappij.
Keti Koti
28 jun - 1 jul 2025