foto Henri Verhoef

De Foetushemel

Ulrike Quade Company / Simon(e) van Saarloos
Bellevue Lunchtheater
di 25 apr - zo 21 mei

Hoe voelt het om terecht te komen in een andere wereld? Een wereld waarin je niet vastzit in hokjes en vakjes, maar vrij kunt zijn zonder te worden gestigmatiseerd als "anders"? In voorstelling De Foetushemel onderzoekt hoofdpersoon Freddie (gespeeld door Naomi Grant) hun eigen identiteit.

In de huidige samenleving lijkt er geen plaats te zijn voor iemand zoals Freddie - iemand die queer, zwart, non-binair en neurodivers is. Men wordt geconfronteerd met de binariteit van het menselijke bestaan; man of vrouw, zwart of wit, links of rechts, gehandicapt of gezond. Hoe zou de wereld eruitzien als we ons loskoppelen van deze dualiteiten?

Freddie doet een poging tot zelfmoord maar krijgt onverwachts hulp van de foetushemel - een parallel universum bewoond door ongeboren en geaborteerde foetussen. Een plek waar goed en fout niet bestaat en waar je jezelf mag zijn. Volledig in hun kracht en potentie biedt de foetushemel Freddie een breder perspectief op het leven en menszijn. 

In navolging op het eerdere succes van de Bellevue Lunchtheater voorstellingen Mahler & Kokoschka en Vrouw of Vos maakt regisseur Ulrike Quade, in nauwe samenwerking met Simon(e) van Saarloos en Carly Everaert nu De Foetushemel. De voorstelling combineert beeld, spoken word en vele digitale elementen (motion capture, robotica en 3D projectie) tot een ervaring die inspireert en confronteert. Waarbij de muziek van OTION, geïnspireerd door zijn Surinaamse roots, je meeneemt op een visuele reis door de geschiedenis van de mens.

Inleiding De Foetushemel door Anne Kuit

26, 28, 30 april & 5, 6, 7, 13, 14, 20 en 21 mei
in de foyer

Voorafgaand aan de voorstelling vindt er op meerdere data om 11:45 een gratis inleiding plaats in de foyer. In dit half uur bereidt Anne Kuit je voor op de radicaal andere wereld die Ulrike Quade Company en Simon(e) van Saarloos in De Foetushemel op het toneel werkelijkheid maken. 

Hoe kijk je naar zo’n voorstelling? Wat waren de inspiratiebronnen? Wat hebben de poppen van de Ulrike Quade Company, avatars en robotarmen met elkaar gemeen? En hoe zat het ook alweer met abortusrecht in de Verenigde Staten en Nederland? In de inleiding van De Foetushemel krijg je antwoorden én ga je alvast met elkaar in gesprek. 

Een visueel spektakel

Volkskrant

"Het is een waar schouwspel dat begoochelt, en tegelijkertijd de ruimte biedt om na te denken en te voelen, eindelijk.” Theaterkrant

Credits

een voorstelling van Ulrike Quade Company 

schrijver Simon(e) van Saarloos
regie Ulrike Quade
regie-assistent Anne van Dorp 
performance Naomi Grant 
compositie OTION
(technische) dramaturgie Marijke Hessels
scenografie Hendrik Walther
content development, kostuumontwerp Carly Everaert 
context programma Anne Kuit 
poppenmaker Lawrence Latow, Sanne Visscher 
visuals Cris Mollee 
VR specialist Marijn Eken 
archiefcollages Mirjam Debets 
(technische) productie Iris Rodenburg  
1e inspicient, lichttechniek Mark Thewessen  
geluidstechniek Felix Ruiters
videotechniek Jordi Wolswijk
contentmarketing Demi Hirschfeld
programmering Dorna-robots Hendrik Walther, Jordi Wolswijk 
met dank aan Thomas Lamers, Man met de Hamer, Keez Duyves