foto Bowie Verschuuren

LENTE/22/K.

Ryan Djojokarso | LIBI
di 11 okt en wo 12 okt

Na het spraakmakende WINTER/21/J. is LENTE/22/K. de tweede in een reeks dansportretten van choreograaf en theatermaker Ryan Djojokarso. In deze portretten onderzoekt hij vraagstukken over afkomst en verbondenheid in een veranderende samenleving. Zijn eerste voorstelling WINTER/21/J. werd meteen uitgekozen door de Nederlandse Toneeljury als een van de meest indrukwekkende voorstellingen van afgelopen seizoen.


For English, see below

In deze voorstelling met dans en live zang, creëert Djojokarso een intiem en meeslepend beeld van het thema ‘belonging’. In LENTE/22/K. maken we kennis met de Indonesische K., een vrouw die zich ontheemd voelt en dit moeilijk kan uiten. Ze is opgegroeid in een cultuur waarin je niet te koop loopt met je problemen. Ze graaft naar sporen van haar afkomst en van de reis die ze heeft afgelegd. Op zoek naar antwoorden, naar een plek waar zij kan aarden. De rol van K. wordt vertolkt door twee performers, (opera)zangeres Bernadeta Astari en danseres Melisa Diktaş. 

In verschillende hoofdstukken over liefde, eenzaamheid, verlangen én hoop wordt het verhaal gezongen in Bahasa Indonesia, Javaans en Nederlands. De filmische muziek is geschreven door componist Singhkéo Panya.

Djojokarso slaagt er met zijn ploeg in de grond te laten schuiven onder het gevecht om de macht te behouden in een veranderende omgeving.
De Volkskrant over WINTER/21/J.****


Djojokarso zoekt verwarring op, durft te irriteren en weet dan op prachtige wijze ook te raken.
Uit het juryrapport over WINTER/21/J. van De Toneeljury 2022

 

ENG

LENTE/22/K. (SPRING/22.K.)

A mesmerizing dance concert about displacement and belonging, with soprano Bernadeta Astari and dancer Melisa Diktaş.

After the acclaimed WINTER/21/J., the performance LENTE/22/K. is the second in a series of dance portraits by choreographer and director Ryan Djojokarso. In these portraits he investigates the depths of belonging, origin and connectedness in an ever-changing society. His first performance WINTER/21/J. was chosen by the ‘Dutch Theatre Jury’ as one of the most impressive productions of last season.

In LENTE/22/K. Djojokarso creates an intimate portrait of the search for belonging. In the performance we meet the Indonesian K., a woman who feels displaced and has difficulty expressing this. She grew up in a culture where you keep your problems to yourself. She digs for traces of her origins and the journey she has taken. She decides to look for answers, for a place where she can ground herself. In various chapters about love, longing for the past, loneliness ánd hope, the story is sung in Bahasa Indonesia, Javanese and Dutch. The role of the main character K. is played by two performers, (opera) singer Bernadeta Astari and dancer Melisa Diktaş. With new music by composer Singhkéo Panya.

Credits

concept, choreografie en regie Ryan Djojokarso met Bernadeta Astari & Melisa Diktaş
compositie Singhkéo Panya
dramaturgie Jappe Groenendijk
lichtontwerp Ate Jan van Kampen

met dank aan Theater Zuidplein
met steun van Fonds Podiumkunsten, Gemeente Rotterdam 

Meer over de makers

Ryan Djojokarso (Suriname, 1983) is choreograaf en theatermaker en richtte, na succesvolle voorstellingen als LIBI, Mom:Me en Giovanni’s Room en diverse andere samenwerkingen, in 2020 zijn eigen stichting LIBI op. In zijn voorstellingen werkt hij met zowel professionele als amateurperformers en laat hij verschillende disciplines samenkomen in herkenbare en verhalende danstheatervoorstellingen. Eerder maakte Ryan stukken voor onder meer Korzo, Conny Janssen Danst, Konzert Theater Bern en Scapino Ballet Rotterdam.

Bernadeta Astari (Jakarta, 1988) is een veelzijdig sopraan en onder meer winnaar van het Prinses Christina Concours en de Dutch Classical Talent Award. Ze werkte samen met diverse muziektheater- en dansgezelschappen en soleerde in hedendaagse opera’s van o.a. Boudewijn Tarenskeen, Jonás Bisquert en Sinta Wullur. Ze was lid van het solistenensemble van de Nederlandse Reisopera en werkte als concertsoliste onder meer met het Nederlands Kamerorkest, het Nederlands Blazers Ensemble en de Berliner Philharmoniker. Momenteel is ze lid van Enrike Solinis & Euskal Barokensemble waarmee ze een album heeft opgenomen, en maakte ze met het Bernadeta Astari trio een muziektheaterstuk Mozzie in het Bos voor kinderen.

Melisa Diktaş (1995) is een danseres en performer met Koerdisch-Turkse/Indonesische roots. Ze studeerde in 2016 af aan de dansacademie Lucia Marthas, volgde de DOX ateliers en diverse ‘intensive courses’ bij onder meer Hofesh Schechter Company, Ohad Naharin / Batsheva Dance Company en Rainer Behr (Pina Bausch). Vorig seizoen was ze te zien in het goed ontvangen Quake van regisseur Casper Vandeputte (coproductie Theater Utrecht en DOX), en ze danste onder meer in producties van Danstheater AYA en Gianni Grot / Right About now inc.