HUTAN-HANTU

Toni Kritzer & Lou J. Seidel
AMSTERDAM FRINGE FESTIVAL
di 10 sep - zo 15 sep

For English see below

Lege ruimtes bestaan niet: de vloer waarop wij in Nederlandse theaters optreden is meestal gemaakt van Keruing hout.

Keruing groeit vooral in Indonesië en is door illegale ontbossing een ernstig bedreigde boomsoort. Waar deze boom vandaan komt, blaast een levensbedreigende wervelwind door zijn wortels heen. De vloer van ons toneel is besmeurd met bloed. Wat betekent het om op deze niet-meer-boom, maar-nog-niet-grond te staan, op dit lichaam dat vermoord werd door koloniaal geweld?

Wij kijken naar deze bomen als geesten. Zij achtervolgen de ruimte en fluisteren verhalen over het regenwoud onder onze voeten. In een wandeling door deze botanische bewijzen van genocide wordt onze beweging onrustig, onschuld voelt onmogelijk. De geesten tonen zich in sporen van houten herinneringen: littekens, krassen, markeringen, snijwonden.

Wij houden een seance voor deze geesten om bij hun herinnering te blijven: om het geluid luid te laten klinken van een boom die valt in een bos.  

ENG
There are no empty spaces: the wooden floor we perform on in most performance venues in the Netherlands is made of Keruing wood. Keruing is native to Indonesia, and is now, through illegal deforestation, a critically endangered species. Where this tree comes from, a whirlwind of life and death entangles their roots. The floor of our stages is blood-stained. What does it mean to stand on this no-more-tree, but not-yet-soil, on this body killed by colonial violence? We think of these trees as ghosts. Their presence haunts this space, whispering stories of the rainforest under your feet. In the wake of these botanic evidences of genocide, our movement becomes unsettled, innocence becomes impossible. The ghosts haunt us in traces of wooden memories: scars, scratches, markings, cuts. We hold a seance for these ghosts to stay with their relentless remembering: to invoke the sound of a tree falling in a forest.

Meer over de makers

Lou J. Seidel is een beeldend kunstenaar & scenograaf met een achtergrond in rekwisieten en meubel maken die haar eigen lichaam als onderdeel van haar werk begrijpt. Lou noemt zichzelf graag een compassionate trespasser. Haar werk is meestal ruimtelijk, vaak interdisciplinair en zoekt de grenzen tussen installatie, performance en ervaring op. Haar landschappen willen overnemen waar woorden hun grenzen bereiken. In haar praktijk gaat ze uit van het idee dat de lege ruimte niet bestaat en besteedt ze dus aandacht aan het feit dat elke ruimte een bepaalde geschiedenis, tijd en materialen heeft die ooit deel uitmaakten van iets anders. 

Toni Kritzer is een trans* nonbinair performancekunstenaar, geboren op het Duitse platteland en nu gevestigd in een bos in Nederland. Met een achtergrond in theater en theaterregie is hun werk interdisciplinair en hybride: van performance, schrijven, kruidenkunde tot gemeenschappelijk tuinieren. In al hun werken stroomt een onderstroom van utopisch denken. Hun artistieke praktijk is toegewijd aan queer ecologie, aan wilde artistieke antwoorden op de klimaatcrisis. Toni is afgestudeerd van de opleiding Theaterregie in Amsterdam, maar is meer geïnteresseerd in het aanreiken van hulpmiddelen voor collectieve navigatie dan in het geven van aanwijzingen.   

ENG 
Lou J. Seidel is a visual artist & scenographer with a background in carpentry and prop mastery that understands her own body as part of the work.  
Lou likes to call herself a compassionate trespasser. Her work is mostly spatial, often interdisciplinary and means to blur the lines between installation, performance, and experience. Her landscapes aim to take over where words come to their limits. In her practice she starts from refusing the empty-space premise and thus, pays attention to the knowledge of every space having a certain history, time and materials that were once part of something else. 

Toni Kritzer is a trans* nonbinary performance artist, born in rural Germany and now based in a forest in the Netherlands. With a background in theater and theater directing, their work is interdisciplinary and hybridzing: from performance, writing, herbalism, to communal gardening. In all their works, there flows an undercurrent of utopian thinking. Their artistic practice is committed to queer ecology, to wild artistic responses to the climate crisis. Toni holds a degree in Theater Directing from the Academy of Theater and Dance Amsterdam, but is more interested in providing tools for collective navigation than giving directions.