foto Melvin Simons

Het Debuut

Via Rudolphi Producties
za 2 nov en zo 3 nov

Tijdens Het Debuut ontdek je de meest opvallende afstudeervoorstellingen van 2024. Op één avond zie je drie verschillende voorstellingen van dé theatermakers van de toekomst. Met Het Debuut geeft Via Rudolphi Producties, dit jaar voor de 12e keer, de nieuwe generatie theatermakers een podium. Als één van de eersten zie je de makers van de toekomst, pioniers waar je ongetwijfeld nog veel van gaat horen.

Tijdens afstudeerpresentaties, festivals en middels een open call in het voorjaar worden de debutanten gescout. Veel van de makers die eerder deelnamen aan Het Debuut groeien uit tot gevestigde namen, zoals: Rundfunk, George Tobal, Performancecollectief URLAND, performance collectief ROTOR, Caro Derkx, Tarik Moree, Tim Olivier Somer. En ook veelbelovende makers als Myrte Siebinga, Koen ter Braak en Jeroen van Arkel hebben een vliegende start van hun carrière in Het Debuut.

Dit jaar in Het Debuut:

Lotte Veronica Laurens
Muurvast

Annabel Koele 
MAGNITUDE

Lizzy van Vleuten
V&D agenda’s en andere essentiële levensbehoeften

Lotte Veronica Laurens
MUURVAST

Twee vrouwen zitten vast in een muur. Samen proberen ze zich een avond waar alles mis ging te herinneren. De een begint in hoog tempo verhalen op te rakelen, uit angst voor de herinnering. De ander luistert, maar had niet echt dezelfde ervaring. Tot de waarheid pijnlijk duidelijk wordt.

In Muurvast onderzoekt Lotte hoe mensen zich gedragen in een ruimte waarvan ze weten en voelen dat ze er niet thuishoren. De grote paniek die je kan voelen in alledaagse, sociale situaties en wat daar allemaal fout kan gaan. Dat dat dan gebeurt en dat iedereen je dat ook nog kwalijk neemt. Een voorstelling gemaakt met een fascinatie voor het absurdisme van theaterschrijver Samuel Beckett.

Annabel Koele
MAGNITUDE

In een lege ruimte ligt een vrouw met een gitaar en laptop. Ze speelt wat. Vanuit vertraging komt zij langzaam in beweging. Met een constant transformerend lichaam en haar gitaar neemt zij ons mee door de ruimte. Vertrekkend vanuit een nieuwe blik op haar positie in het patriarchaat en de betekenis van vrijheid onderzoekt zij haar ware volume. Hoeveel ruimte kan je, als vrouw, innemen?

Laat je meevoeren in een surrealistisch universum waarin de perceptie van het vrouwelijk lichaam, tijd en ruimte vervloeit. MAGNITUDE is een fascinerende muzikale en fysieke solovoorstelling waarin wordt gespeeld met realiteit, beeldvorming en betekenisgeving. Een voorstelling gemaakt vanuit mime en moderne dans.

NB: In deze voorstelling wordt Engels gesproken.

Lizzy van Vleuten
V&D agenda’s en andere essentiële levensbehoeften

Een vrouw achter een bureau, met duizend post-its en een loopstation, neemt je mee in haar uptempo gedachtestroom. Door middel van productiviteitsgadgets en haar verzameling notitieboekjes, probeert zij rust te krijgen. Ondanks haar gierende brein. Of juist dankzij.

“Uiteindelijk zijn we allemaal mensen in paniek.
Ik, maar jij ook. Ik ben dan liever een mens in paniek én productief,
dan gewoon een mens in paniek."

Dit vrolijk-melancholische muziektheater belichaamt het verlangen naar volwassenheid, die maar niet snel genoeg komt. Een ode aan het doorploeteren, tegen beter weten in. En aan de Stabilo Pointball (want die schrijft het lekkerst van allemaal).

 

Het concept staat garant voor ongepolijste theaterpareltjes van prille makers die je vaak later in het reguliere circuit weer tegenkomt.

★★★★ de Volkskrant

“Het Debuut [..] Een bijzonder, jaarlijks initiatief, dat niet genoeg geprezen kan worden en eigenlijk meer navolging verdient.” ★★★★ NRC

"Het is de twaalfde editie van Het debuut: een mooi initiatief van Via Rudolphi Producties, dat de door een panel gekozen ‘meest opvallende’ afstudeervoorstellingen van dat jaar presenteert. Het levert een interessante inkijk op in wat prille makers bezighoudt." Theaterkrant

Credits

MAGNITUDE

concept en spel Annabel Koele
artistiek advies Fleur van den Berg
lichtontwerp Marcel Slagter
muziekreferentie 'We Are' door India.Airie
met dank aan Academie voor Theater en Dans, Fabián Santarciel de la Quintana, Timon Persoon, Tim van Dongen

V&D agenda's en andere essentiële levensbehoeften

concept, tekst, muziek en spel Lizzy van Vleuten
begeleiding en eindregie Thomas Spijkerman
met dank aan Yvette Fijen, Jeroen de Beer, Mechtild van den Hombergh, Daan Put, Beer Crolla en Stijn Schootstra

Muurvast

spel Lotte Veronica Laurens
decor Quirijn Smits
eindregie Just van Bommel
tekstcoaching en dramaturgie Han van Wieringen
met dank aan Quirine Racké & Helena Muskens, Ine Roeder, Toneelacademie Maastricht

Via Rudolphi Producties

idee, concept Marie-Anne Rudolphi, Maarten van der Cammen
artistieke coaching Peer van den Berg, George Tobal
organisatie Via Rudolphi Producties
grafische vormgeving Perla van Kessel, Roel van de Ven
met dank aan Maarten van der Cammen, Bodil de la Parra (theatermaker), Floor Nicolas (De Kleine Komedie) Frank Noorland (Likeminds), George Tobal (theatermaker), Just van Bommel (theatermaker), Nicole van Vessum (Theaterfestival De Parade), Peer van den Berg (theatermaker) en Sanne Boersma (Likeminds)

 

Meer over de makers

Annabel Koele (1996) studeerde aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam, de mime opleiding. Daarvoor heeft ze dans gestudeerd aan Codarts. Door het samenbrengen van deze twee disciplines creëert ze fysiek werk dat schakelt tussen lichamelijke sculpturen en dansvoorstellingen, voorstellingen waarin ze tijd en realiteit uitdaagt.

Lizzy van Vleuten (2002) studeerde aan de Academie voor Theater en Dans, op de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Lizzy’s werk circuleert altijd rondom de poging te verbinden: met elkaar en met onszelf. Stuntelend en hoopvol. En altijd een beetje absurd. Of existentialistisch.

Lotte Veronica Laurens (2000) studeerde aan de Toneelacademie Maastricht, de performance opleiding. Ze houdt van absurdisme en poogt ‘het emotionele’ communicatief te maken in werk dat het publiek gunt om zelf te blijven associëren en fantaseren. Voor Lotte is het zoeken naar een antwoord, boven het beantwoorden, het mooiste aan theater maken.

Via Rudolphi Producties produceert sinds 2011/2012 jaarlijks Het Debuut. Via Rudolphi Producties is een theaterhuis dat werkt met autonome spelende makers. Van net afgestuurde toptalenten tot door de wol geverfde professionals die de hele wereld hebben gezien. Makers met een missie: ze vertellen eigen verhalen die nog niet genoeg verteld worden en pogen daarop een nieuwe licht te laten schijnen. Onze voorstellingen zijn herkenbaar, aansprekend, prikkelend, emanciperend, confronterend, soms ongemakkelijk, quasi realistisch, met een beetje tragiek en veel humor.