foto Eva Roefs

Bloedzus

Matzer
za 9 nov en zo 10 nov

Je kan niet naar haar kijken 
en mij kennen
je kan niet
naar haar kijken
en weten wie ik ben.

Na 17 jaar zonder contact komt Stella bij Tara op bezoek om haar hulp aan te bieden. Tara is ernstig ziek en Stella is als tweelingzus de enige die haar kan helpen. Maar er is veel oud zeer dat onder de oppervlakte zindert; emoties die al die jaren hebben gewacht op dit weerzien. Tara wil niet in oude rolpatronen vervallen. Ze heeft bovendien iets voor Stella verborgen wat zij haar waarschijnlijk moeilijk zal vergeven. En wat wil Stella eigenlijk écht bereiken met haar offer? Komt ze terug om te geven of om te halen? 

De eeneiige tweeling spiegelt elkaars werkelijke verlangen en legt onderhuidse motieven bloot in een bloedstollende dialoog die je van begin tot eind op het puntje van je stoel zet.

Bloedzus is een scherpe, humoristische en muzikale voorstelling. Wat als een in aanvang hecht tweemans-collectief uitgroeit tot twee totaal aan elkaar tegengestelde individuen, die elkaars bloed wel kunnen drinken? In haar laatste voorstelling als artistiek leider duikt regisseur Madeleine Matzer in haar fascinatie met de verschillende versies de we als mens in ons hebben. Met als ultiem voorbeeld een eeneiige tweeling met hetzelfde DNA maar een compleet andere identiteit.   

In Bloedzus, geschreven door Maaike Bergstra, spelen Wendell Jaspers en Lotte Dunselman voor het eerst in hun carrière samen. Daarnaast is Bloedzus één van de laatste voorstellingen die Madeleine Matzer maakt voor MATZER, voordat ze met pensioen gaat.

Credits

regie Madeleine Matzer
tekst Maaike Bergstra
acteurs Lotte Dunselman, Wendell Jaspers
compositie/muziek Helge Slikker
toneelbeeld Sanne Danz

Meer over de makers

Madeleine Matzer (1958) volgde de Toneelacademie in Maastricht en richtte in 2005 haar eigen gezelschap op. Ze maakte talloze voorstellingen waaronder Knielen op een bed violen (2008), Marilyn Monroe (2010) en Gejaagd door de wind (2014). Vanaf 2021 schreef en regisseerde Madeleine Je kunt me gerust een geheim vertellen en Broos die naast een succesvolle tour langs theaters ook veel bij organisaties worden gespeeld. 

Wendell Jaspers (Burundi, 4 maart 1980) studeerde in 2003 af aan de Fontys Academie voor Drama in Eindhoven. Wendell en Madeleine Matzer werken al sinds het begin van hun carrière samen in onder andere: Tij, Knielen op een bed violen, Hokwerda’s Kind en MARILYN MONROE: Diamonds are a girls best friend. Voor Hokwerda’s Kind ontving ze een nominatie voor de Colombina toneelprijs. Voor MARILYN MONROE: Diamonds are a girls best friend ontving ze een nominatie voor de Theo d’Or toneelprijs. Wendell speelde verder in producties van onder andere Orkater, Toneelgroep Maastricht, &Brakema, Oostpool, NITE en ITA. Afgelopen seizoen was Wendell te zien in het succesvolle Augustus: Oklahoma van Toneelgroep Maastricht. 

Lotte Dunselman (Ruinen, 1979) studeert in 2004 af aan de Arnhemse Toneelschool (ArtEZ). Ze speelt onder andere bij het Noord Nederlands Toneel, NTGent, Dood Paard, Toneelschuur Producties, Het Zuidelijk Toneel en tgECHO. Lotte is van 2004 tot 2020 samen met Anna Schoen artistiek leider van tgECHO. Sinds 2021 is zij artistiek leider, maker en actrice bij Productiehuis Mevrouw Ogterop.

Voor de rol van Anna in De Poolse Bruid van het Noord Nederlands Toneel en tgECHO wordt ze in 2020 genomineerd voor de Theo d’Or, prijs voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol. Voor haar rol in Volpone, door Dood Paard, ontvangt Lotte in 2017 de Colombina voor meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol. De solovoorstelling Zotte Zorgen wordt in 2011 genomineerd voor de VSCD Mimeprijs. Lotte werkte eerder met Madeleine Matzer samen voor MATZER in het moment, 52 korte filmpjes aan het begin van Corona. Afgelopen seizoen tourde Lotte door Nederland met het succesvolle De kant van Ada.