ODO Wensley Pique
foto Ruby Cruden

ODO

Wensley Piqué / Dawn Collective, Theater Bellevue, ​​Theater a/d Rijn
Bellevue Lunchtheater | Black achievement month
zo 6 okt - za 26 okt

In ODO verbeeldt Wensley Piqué met maquettes, overheadprojector, zandkunst, live-cinema en indringende soundscapes zijn kennismaking met een gemeenschap diep in het binnenland van Suriname.

In de Amazone leven deze mensen niet alleen, maar vooral ook mét de natuur. De gemeenschappen putten uit de krachten van het oerwoud en hebben er een diepe connectie mee. Om deze diepgaande verbintenis te ervaren, vertrok Wensley naar het dorp Pikin Slee op Saramaccaans grondgebied.

Op het toneel schetst hij samen met Damani Leidsman (Mushroom Mosis) en Ava Meijer op een gefragmenteerde manier de historische context van deze gemeenschappen: de trans-Atlantische slavernij, de ontvoeringen uit Afrika, de ontsnappingen, verzet en hun immense veerkracht.

"Als het over de Marron-gemeenschappen gaat, praat men over mensen die zijn gevlucht. Maar als je in verzet gaat... Je weigert in alle opzichten deel te nemen aan de onmenselijkheid van de trans-Atlantische slavernij. Om zo je volkt te bevrijden... Dat is niet vluchten. Vluchten doe je in angst. Ontsnappen is een doordacht plan. En dat is kracht. Die kracht wilde ik ervaren; daarom ben ik naar het binnenland van Suriname getrokken. Ik kwam thuis.” Wensley

De beelden die Wensley creëert, worden live gefilmd en op verschillende manieren geprojecteerd: over het lichaam van de performer, het publiek, op objecten en muren. Het gebruik van schaduwspel, verschillende lichtbronnen en soundscapes versterken deze ervaring en slaan een brug tussen het tastbare en het ongrijpbare.

Wensley Piqué creëerde eerder het door pers en publiek geprezen Granm’ma, een eerbetoon aan zijn oma in de vorm van een poppenspel. Als maker gebruikt hij zijn eigen ervaring om verhalen van de Afrikaanse diaspora te vertellen, waarbij poppenspel een van zijn belangrijkste disciplines is. 

ODO gaat na de première in het Lunchtheater ook nog op een kleine tournee.
Bekijk de volledige speellijst hier

Nagesprek

11, 20 & 24 oktober praten we na afloop van de voorstelling na in de zaal onder leiding van Sasha Vorm. We praten met de performers Wensley, Damani en Ava over het maakproces, de voorstelling zelf en de reis van Wensley naar Pikin Slee.

Credits

regie, spel Wensley Piqué
zang, spel Damani Leidsman (Mushroom Mosis)
film Ava Meijer
tekst Emma Lesuis, Tolin Alexander
voice-over Manoushka Zeegelaar Breeveld
compositie Marlon Penn
decor Eddy van der Laan, Yannick Verweij   
lichtontwerp Bernd Wouthuysen
poppenmaker Matt Jackson
dramaturgie Javier López Piñón
techniek Maarten Hietbrink
regieassistent Rachel Besemer
productie Annelies Hendrikse, Channa Begbie, Ann Hermelijn
local outreach Sérènity Hanenberg
met dank aan Gert van der Vijver, Hotel Modern

co-productie Dawn Collective (voorheen ROSE stories), Theater Bellevue, ​​Theater a/d Rijn (aangesloten bij De Nieuwe Oost)
mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Gemeente Amsterdam, Fonds 21, Het Cultuurfonds, Dioraphte, Herdenkingsjaar Slavernijverleden

Meer over de makers



Wensley Piqué
(1977) is performer, theatermaker, poppenspeler, choreograaf en bewegingsdocent. Hij besloot op 26-jarige leeftijd, na jaren sleur van een (kantoor)baan, het roer om te gooien en een nieuw pad in te slaan: dat van autodidact podiumkunstenaar.

Na vele jaren en uiteenlopende producties studeerde hij in 2017 alsnog af aan de Toneelacademie in Maastricht. Tot dusver werkte Wensley op zowel uitvoerend (Studio Figur, Duda Paiva, Theatergroep DOX, De Toneelmakerij e.a.) als recentelijk ook op creatief niveau (Theater a/d Rijn, Bijlmer Parktheater, ROSE stories e.a.) op het snijvlak van performance, dans en beeldend theater.