Kindred Spirits

Het Toneelschrijfhuis / Theater Bellevue
zo 26 nov 16:00 - 17:30
  • zo 26 nov
    16:00 - 17:30
    Klein Bellevue
    Geweest

Het Toneelschrijfhuis en Theater Bellevue bundelen de krachten voor een gesprek over emotionele arbeid in het schrijven en maken van theater over persoonlijke / familieverhalen.

Steeds vaker is er ruimte voor de rijkdom van persoonlijke verhalen in het theater en daarmee voor een belangrijke diversiteit in vertellingen. Maar die positieve verandering heeft ook een keerzijde. Schrijvers en makers worden aangesproken op hun persoonlijke verbinding met het werk dat zij maken. Persoonlijke (intergenerationele) pijn op tafel leggen ten dienste van de kunst, is een investering die we nog niet altijd gezamenlijk kunnen dragen. Terwijl het theater bij uitstek een plek is waar je je pijn naartoe kunt brengen, zodat dit leed een universeel verhaal kan worden. Kunnen we hierin leren van hoe acteurs omgaan met de emotionele verbinding die ze aan moeten gaan om een rol te kunnen spelen?  

Onze host Melissa Knollenburg gaat in gesprek met Esther Scheldwacht en Patsy Kroonenberg over hoe zij als makers en acteurs omgaan met de emotionele investering die ze doen tijdens en na het creatieproces. Met voordrachten van Asmae Ammadaou en Hendrik de Pecker.

Na afloop praten we graag na aan de bar met een drankje en vega(n) hapjes.

Credits

gasten Esther Scheldwacht, Asmae Amaddaou, Hendrik de Pecker, Patsy Kroonenberg  
Toneelschrijfhuis Kees Roorda, Martine Manten, Melissa Knollenburg

Meer over de makers

Esther Scheldwacht 
Esther Scheldwacht maakt vanaf augustus 2022 deel uit van het ensemble van Het Nationale Theater. In de ruim tien jaar daarvoor was zij een regelmatig terugkerende gastspeler bij het gezelschap. Ze is geboren op 12 maart 1968 in Den Haag. Ze studeerde aan de Toneelacademie in Maastricht en de Toneelschool in Amsterdam, waar ze in 1991 afstudeerde. 
Naast haar werk als actrice ontwikkelde Esther zich als toneelschrijver en regisseur. Zo regisseerde ze Lastige Ouders en Sombere Kinderen van Stichting Eigen Werk Theaterteam. Ze ontwikkelde en speelde de jubelend ontvangen solo De Sunshine Show. Daarna schreef ze onder andere Op een mooie Pinksterdag, Helga Maria Baumgarten, Lichter dan ik (theaterbewerking) en Rocco en Sjuul (bioscoopfilm 2023). 
Afgelopen seizoen speelde zij de titelrol in de herneming van De eeuw van mijn moeder en was ze te zien in Erik of het klein insectenboek en Laagland. Dit seizoen speelt ze in Brown Sugar Baby en Laagland. In augustus dit jaar stond ze voor het eerst met haar beide zoons Billy en Moos de Walle op de vloer in de leesvoorstelling Archipelago van Melissa Knollenburg en Chyramain van Kempen. 

Patsy Kroonenberg 
Patsy Kroonenberg (1998) is actrice en theatermaker. In 2020 studeerde ze af van de Toneelschool in Utrecht. Sindsdien speelt ze bij verschillende gezelschappen zoals HNTJong, Het Nieuw Utrechts Toneel, Theater Sonnevanck, Theater Oostpool. Dit jaar is ze begonnen als Nieuwe Maker bij de Veenfabriek. Ze stond met haar solo ’Totale Treurnis’ op de Theaterfestival de Parade en aankomend jaar maakt ze ‘De Grootste Hondenshow ter Wereld in Nederland’. Ook maakte ze een korte documentaire en een korte filmmonoloog.  

Hendrik de Pecker 
Hendrik is dichter, schrijver en theatermaker. In zijn werk zoekt hij naar hoop en waar je dat kan vinden in deze tijd. Doormiddel van tragikomische, maar stiekem toch poëtische teksten probeert hij de wereld iets mooier en misschien zelfs grappiger te maken. Hij trad op als dichter op Lowlands, Dichters in de Prinsentuin en de Zwarte Cross. Hij werkte bij Dries Verhoeven en schreef voorstellingen die onder ander te zien waren op theaterfestival de Parade en Karavaan festival. Op het moment schrijft Hendrik aan een voorstelling onder de vleugels van de Veenfabriek.

Asmae Amaddaou
Asmae Amaddaou (Gouda, 2001) studeerde in 2023 af aan Writing for Performance als schrijfster van proza, poëzie, scenario en theater. In haar afstudeeronderzoek, Dirou Niya, onderzocht ze de representatie van Bruine personages, verhalen en lichamen in de Westerse (kunst)wereld. Het liefst schrijft ze over de penalty van Achraf Hakimi tegen Spanje, sociale huurflats in de randstand, complexe moslimvrouwen, Volkswagen Polo’s en moederlanden. Eerder stond ze op podia van het Nederlands Film Festival en Mensen Zeggen Dingen.  

Ze is een vrouwenmeisje met de droom om haar mensen gezien en gehoord te laten voelen.