The Gaia Hypothesis
-
di 7 nov20:30Grote Zaal
-
wo 8 nov20:30Grote Zaal
Hoe denkt een vis over de toekomst van de mens?
De Gaia-hypothese (1969) stelt onze aarde voor als een zelfregulerend systeem, waar al het leven een onlosmakelijk onderdeel van is. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen we andere delen ervan dan vragen hoe het verder moet met ons?
Lindertje Mans neemt je in deze solo mee in dit gedachte-experiment. Ze transformeert tot een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel: drie personages die in meeslepende synthpop songs hun visie op de mensheid geven. Een zinderende onewoman elektro-opera met bedwelmende songs, betoverende kostuums en verrassende transformaties.
Lindertje: “De Gaia-hypothese is voor mij een nieuwe manier om naar onze plek op aarde te kijken. Het fascineert me enorm. De hypothese werd in de jaren ‘70 met scepsis ontvangen, maar hij is alleen maar actueler geworden ligt nu ten grondslag aan de moderne klimaatwetenschap. Daarnaast is het voor mij een persoonlijke manier om mijn plek in deze wereld te onderzoeken, als vrouw van in de dertig: wat heb ik nodig om verbondenheid te voelen?”
Recensies
"Actrice en theatermaker Lindertje Mans (1986) heeft een eigen subgenre in het theater uitgevonden: de eenmanselectro-opera." ★★★★ De Volkskrant
"Bovendien is Mans een begenadigd tekstschrijver, die met weinig woorden een groot gevoelseffect weet te sorteren." ●●●● NRC
"De opzwepende beats in combinatie met haar losgebroken performance werken heerlijk genereus en bevrijdend." Theaterkrant
ENG
What does a fish think about the future of humanity?
The Gaia Hypothesis (1969) imagines the earth as a self-regulating system, in which all life is inextricably connected. If we are all part of the same system, maybe we should ask other parts of this system what to do?
In her solo performance Lindertje Mans invites you into this thought experiment. She will transform into a deep-sea fish, a space shuttle and a human cell: these three characters share their vision on humanity, told through compelling synthpop songs. A tantalizing onewoman electro-opera with seductive songs, mesmerizing costumes and unexpected transformations.
Lindertje: “The Gaia Hypothesis gives me a new perspective on my place on the planet. It truly fascinates me. In the seventies, the hypothesis was received with skepticism, but it has only become more urgent since then, and is now on the basis of modern climate science. Apart from that, it is a personal way for me to explore my position in this world, as a woman in her thirties: what do I need to feel connected?"
Credits
concept, text, performance Lindertje Mans
songs Lindertje Mans, Roald van Oosten
music production, sound design Roald van Oosten
direction, stage design Thomas Schoots
costume design Anne-Rixt Gast
dramaturgy Emke Idema
Meer over de makers
Lindertje Mans studied performance at Toneelacademie Maastricht and music theatre at the Royal Conservatory The Hague. She is co-founder of Dutch theatre collective Firma MES.
Roald van Oosten is a musician and composer. His music ranges from pop gems to ghostly theatrical soundscapes. He started as lead singer of Indie popband Caesar. In 2019 Roald was commissioned by the National Theatre in London to write music for the play: When We Have Sufficiently Tortured Each Other, directed by Katie Mitchell, starring Cate Blanchett.