Happy in Holland
-
do 4 jan20:30 - 21:30Grote Zaal
-
vr 5 jan20:30 - 21:30Grote Zaal
-
za 6 jan19:45 - 21:30VOORSTELLING INCLUSIEF MEET & FEEL (INLEIDING VOOR MENSEN MET EEN VISUELE BEPERKING) DOOR AYŞEGÜL KARACAGrote Zaal
-
za 6 jan20:30 - 21:30Grote Zaal
-
zo 7 jan16:00 - 17:00Pay What You CanGrote Zaal
-
do 25 jan20:00 - 21:00Schouwburg HengeloOp locatie
-
vr 26 jan20:15 - 21:15Theater aan het Spui, Den HaagOp locatie
-
za 27 jan20:30 - 21:30Stadsschouwburg UtrechtOp locatie
-
wo 31 jan20:30 - 21:30De Goudse Schouwburg, GoudaOp locatie
-
do 1 feb20:30 - 21:30Podium Mozaiek, AmsterdamOp locatie
-
vr 2 feb20:15 - 21:15Blauwe Kei, VeghelOp locatie
-
za 3 feb20:30 - 21:30Theater De Vest, AlkmaarOp locatie
-
zo 4 feb15:00 - 16:00Theater Ins Blau, LeidenOp locatie
-
wo 7 feb20:30 - 21:30Stadsschouwburg De Harmonie, LeeuwardenOp locatie
-
do 8 feb20:30 - 21:30Stadstheater ZoetermeerOp locatie
-
vr 9 feb20:30 - 21:30Theater De Omval, DiemenOp locatie
-
za 10 feb20:30 - 21:30De Lieve Vrouw, AmersfoortOp locatie
-
wo 14 feb20:30 - 21:30STUK, LeuvenOp locatie
-
do 15 feb20:30 - 21:30De Kom, NieuwegeinOp locatie
-
vr 16 feb20:15 - 21:15Theater De Luifel, HeemstedeOp locatie
-
za 17 feb20:30 - 21:30Theater Walhalla, RotterdamOp locatie
-
di 20 feb20:15 - 21:15Theater De Lievekamp, OssOp locatie
-
wo 21 feb20:15 - 21:15Cultura, EdeOp locatie
-
vr 23 feb20:30 - 21:30Isala Theater, Capelle aan den IJsselOp locatie
-
za 24 feb20:00 - 21:00Cultuurcentrum VU Griffioen, AmsterdamOp locatie
-
wo 28 feb20:30 - 21:30Cool, HeerhugowaardOp locatie
-
do 29 feb20:00 - 21:00Theater Het Postkantoor, BovenkarspelOp locatie
-
vr 1 mrt20:15 - 21:15Posthuis Theater, HeerenveenOp locatie
-
za 2 mrt20:30 - 21:30Zaantheater, ZaandamOp locatie
-
zo 3 mrt16:00 - 17:00Schuur, HaarlemOp locatie
-
di 5 mrt20:30 - 20:00Theater Castellum, Alphen aan den RijnOp locatie
-
wo 6 mrt20:30 - 21:30Musis, ArnhemOp locatie
Voor Chinees-Indisch restaurant Hong Kong is het doek gevallen. Het tijdperk is over. Weg is het eerste Hollandse uit eten, de eerste afhaal. Nooit meer babi pangang, foe yong hai of tjap tjoy op zondagavond. Maar wat is er gebeurd met de eeuwig glimlachende, zwijgende vrouw die je witte bakjes meegaf vanachter de toonbank? En met haar lieve dochtertje, dat er altijd vrolijk kroepoek stond in te pakken?
In Happy in Holland doorbreekt de volwassen dochter Happy het stilzwijgen. Wie is haar moeder eigenlijk? Wat wilde ze van het leven? Wie zou haar ideale dochter zijn geweest? Wat volgt is een aaneenschakeling van luchtige botsingen tussen moeder en dochter, waarin we alles te horen krijgen, maar het meeste onuitgesproken blijft.
Na 100 jaar werken, is er eindelijk ruimte om te praten. Tijd om het Chinees-Indische restaurant een eervolle plek in de Nederlandse geschiedenis te geven.
Regisseur Char Li Chung en schrijvers Sun Li en Tjyying Liu zijn restaurantkinderen van het eerste uur. Op de brokstukken van het Chinees-Indische restaurant gaan ze in deze ontwapenende voorstelling samen op zoek naar de wortels van hun bestaan. Hoe koester je het verleden, als je er eigenlijk alleen maar heel hard van wil wegrennen? Een liefdevol vaarwel, zoals alleen zij dat kunnen.
Een voorbeeldige voorstelling.
“De binnen- en de buitenwereld van dit culinaire fenomeen komen in de toneeltekst van het schrijversduo Sun Li en Tjyying Liu buitengewoon slim samen.” de Volkskrant ★★★★★
“Ontroerend inkijkje in de achterkant van het Chinees-Indisch restaurant.” Theaterkrant
"Een prachtige en emotionele voorstelling die een eerbetoon is aan een moeder-dochterrelatie, de Chinese cultuur en de geschiedenis van de Chinees-Indische restaurants in Nederland. " De Cultuurvlogger
"Het is alsof je een kijkje neemt in je eigen verleden dat je nog nooit met iemand gedeeld hebt." Hui-Hui Pan voor Pan Asian Collective
"Moeder en dochter Happy worden gespeeld door Mei Ling Wan-Im (intrigerend en ingetogen) en Charlotte Ha (fris, toegankelijk, meeslepend)." de Volkskrant ★★★★★
"De lunchvoorstelling Happy in Holland vertrekt vanuit dat vastgebakken beeld, die karikatuur, en neemt er de regie over terug." Het Parool
“De regie van Char Li Chung is doordacht en effectief.” de Volkskrant ★★★★★
“Het zijn twee lijnen die voor de personages onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn [….] zowel voor opgroeiende tieners als voor zorgzame maar stilzwijgende, strenge moeders. Daarin zit een mooie tragiek vervat, die voortdurend tussen de twee personages blijft hangen.” Theaterkrant
"Het zijn dat soort scènes die onderschrijven hoe belangrijk het is niet alleen om een verhaal te hebben, maar vooral ook om dat verhaal zelf te mogen vertellen." Het Parool
“Na afloop kregen we een mandarijntje mee. Die brengen geluk. Happy in Holland ook.” de Volkskrant ★★★★★
"Er gaat een heel verhaal schuil achter die mevrouw van het Chinese restaurant die altijd zo vriendelijk glimlacht." Mezza
"Het eerste theaterstuk over en van Chinese Nederlanders." interview Sun Li en Charlotte Ha bij Radio Noord Holland
"Sun Li: De zoetzure smaak van dromen – theater en boek" - interview Sun Li voor Lezen TV
Credits
tekst Sun Li, Tjyying Liu
regie Char Li Chung
spel Charlotte Ha, Mei Ling Wan-Im
scriptontwikkelaar Ernie Tee
kostuum ontwerp Patricia Lim
lichtontwerp Yuri Schreuders
decorontwerp Yannick Verweij
techniek Lucas de Groen, Luca van Deurzen, Mathieu Abbink
campagnebeeld Benning & Gladkova
scenefotografie Bas de Brouwer
trailer Saskia Habermann
met dank aan Aaron Fai Wan, Keanu Visscher, Bart van den Donker, Ingejan Ligthart Schenk
Een voorstelling van ROSE stories, Theater Bellevue en Via Rudolphi Producties.
Mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Gemeente Amsterdam en een particuliere begunstiger.
Meer over de makers
Schrijvers Sun Li en Tjyying Liu bundelen hun krachten met regisseur Char Li Chung. Theater Bellevue, ROSE Stories en Via Rudolphi Producties produceren deze theatervoorstelling van, door, voor en over Chinese-Nederlanders.
Sun Li schreef De zoetzure smaak van dromen (2016). Daarnaast is ze hoofdauteur van Bedtijdverhalen voor Rebelse meisjes - 100 bijzondere Nederlandse vrouwen (2021).
Tjyying Liu is theatermaker, schrijver en performer. Sinds zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht werkt hij aan diverse theaterproducties en korte films, waaronder zijn voor een Gouden Kalf genomineerde scenariodebuut ZUCHT.
Char Li Chung is regisseur en studeerde af aan de Toneelacademie Maastricht. Hij maakte voorstellingen bij Frascati Producties en Theater Oostpool, waar hij deel uit maakt van het artistieke team. Hier maakte hij De Bananengeneratie die door heel Nederland langs volle zalen tournde. Chung werd tweemaal genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs: voor Don Caravaggio (2019) en voor Bij jou begin ik (2018).