De wraak van A.
-
di 16 apr20:30Grote Zaal
-
wo 17 apr19:45VOORSTELLING INCLUSIEF MEET & FEEL (INLEIDING VOOR MENSEN MET EEN VISUELE BEPERKING) DOOR AYŞEGÜL KARACAGrote Zaal
-
wo 17 apr20:30Grote Zaal
In haar derde muziektheatervoorstelling koppelt de slechts 20 procent ziende Karaca met lef en flair haar persoonlijke verhaal aan de Griekse tragedie Antigone.
Een tragedie die meer overeenkomsten met haar leven vertoont dan ogenschijnlijk lijkt. In beide werelden hebben vrouwen een ondergeschikte rol, mag een zus haar verwant niet begraven en komt een jonge vrouw in opstand. En net als Antigone neemt Ayşegül geen genoegen met de bijrol en onredelijke wetten. Ze kiest voor zichzelf en herschrijft de geschiedenis. De wraak van A is een muzikale one-womanshow die je niet wil missen!
Meet & Feel
Op 17 april organiseert Ayşegül voorafgaand aan de voorstelling een Meet & Feel, een inleiding voor mensen met een visuele beperking. Deze inleiding vindt plaats in het decor, waar Ayşegül in grote lijnen vertelt en laten voelen er visueel in het stuk gebeurt. Meld je aan door een kaartje te kopen incl. Meet & Feel (deze inleiding is gratis),
een magisch mooi geheel
"Ayşegül Karaca is een uitstekende actrice, die met minimale gebaren veel weet te zeggen. (...) een sobere, zeer persoonlijke en warme voorstelling." Theaterkrant
Credits
regie Moniek Merkx
script Jannemieke Caspers
spel en concept Ayşegül Karaca
compositie Jeroen Sleyfer, Selim Doğru
liedteksten Jeremy Baker
instrumenten ney Marianne Noordink, percussie Hannah Hiemstra
scenografie Sanne Danz
kostuum Nicky Nina de Jong
lichtontwerp Ingeborg Slaats
techniek Diablo Mense
regieassistent Gigi Mujde
productieleider Eva Asselbergh
Meer over de makers
Bij Theater RAST maakt Ayşegül momenteel haar derde one-womanshow en vanaf 2027 vormt ze samen met Sidar Toksoz de artistieke leiding van Theater RAST. Ayşegül ziet slecht twintig procent, en zet zich in voor een toegankelijke (theater)wereld.
Ayşegül Karaca ontwikkelde zich de voorbije jaren tot een zelfstandige, jonge, feministische theatermaker en actrice. Zowel op artistiek als op persoonlijk vlak kroop ze steeds meer de barricaden op. Zelf groeide ze op als migrantendochter in Schiedam. Haar jeugd werd gekenmerkt door armoede, huiselijk geweld en een visuele beperking. Ondanks dit alles wil ze nooit als ‘zielig’ of als ‘die gehandicapte’ gezien worden, niet in het dagelijks leven, en niet in het theater. Soms ging dat zo ver dat ze zelfs op rijles ging. Met humor en begeleid door muziek met oosterse, westerse en spoken word invloeden brengt ze haar verhaal – en dat van mensen met soortgelijke uitdagingen of ervaringen – zonder dat het ‘zielige mensen theater’ wordt.
RAST
Theater RAST staat met haar voeten in de veranderende samenleving. Vanuit het Turks-Nederlandse DNA reageren onze makers op theatrale wijze op wat er om ons heen gebeurt, zowel in Amsterdam, Nederland als de wereld. RAST heeft de kracht een persoonlijk gezicht te geven aan culturen en conflicten die voor veel mensen ver van hun bed lijken. En of het nu gebeurt met de dramaturgisch gefundeerde, muziektheatrale stijl van Şaban Ol, de koerdisch-etnische bril van Celil Toksöz, de gestileerde benadering van Ada Ozdogan, de feministische urban storytelling van Aysegül Karaca of de luchtige aanpak van complexe thema’s door Ferhat Kaplan. Theater RAST brengt verhalen die niet vanzelfsprekend op de Nederlandse podia te zien zijn.