Foto: Clara Hermans

Kadrage

TUNING PEOPLE
Nederlands Theater Festival | nominatie VSCD mime / performance prijs
za 3 sep en zo 4 sep

De tweede samenwerking van Vlamingen Jef Van gestel (ex-Huis van Bourgondië en winnaar VSCD Mimeprijs 2015) en Peter Vandemeulenbroecke (ex-NNT) met veel absurde humor en maar heel weinig woorden. In dertig houten kaders volgen de beeldverhalen elkaar associatief op.

Tableaux vivants volgen elkaar op in een reeks steeds groter wordende omlijstingen die als een pop- up boek openklappen. Lege lijsten die schreeuwen om gevuld te worden. De taferelen komen tot leven, de ene keer gaan ze heel snel in beweging en vaak overstag, andere keren zijn de aanlopen lang en langzaam, maar is de verrassing van de schepping des te groter.

Het spel hangt tussen performance, beeldende kunst en fysiek theater. Het is binnen de kaders buiten de lijntjes kleuren, fysiek en met objecten en attributen. De twee dragen elkaar als planken, tollen met hun lijven rond, ze plakken aan elkaar, ze zwieren elkaar, schreeuwen hun dolle pret uit.

De soundscape stuwt ze daarin en ondersteunt de spanning en de rust die uitgaat van de twee spelers. Ze dagen elkaar uit, als kind, als vriend, voeren slapsticks op, met en zonder pointe, ze hangen de onnozelaar uit, de scheppende artiest, de lijdende kunstenaar, ze ruziën een beetje, worden snel weer vriendjes, voelen zich gevangen, bevrijden elkaar. Steeds primeert het plezier in het maken van de beeldende creaties. Ze maken geometrische vormen met een jaloezie, ze verrassen met opblaasbare poppen met of zonder piemel, schommelen in hun blootje en stralen pure vreugde uit. De homo ludens in volle glorie!

Uit het juryrapport

Verbeelding en spelplezier vieren hoogtij in deze sprankelende voorstelling, waarin Jef Van gestel en Peter Vandemeulebroecke hun eindeloze fantasie loslaten op dertig houten kaders. Die trekken zij eigenhandig omhoog uit het ingenieuze bouwsel van Sven Roofthooft en Tomislav Ruzic. De fysieke verhouding van de spelers/makers verandert mee met de gestadig kleiner wordende kaders. En in de regie van Harm van Geel schemert in de montage een emotionerende vertelling over de intieme verhouding van twee mannen, die elkaar uitdagen en bevechten, steunen of troosten, en die tonen hoeveel rollen een mens in z’n leven kan vervullen, in relatie met een naaste.

In deze sombere tijden is deze ode aan de verbeelding een welkome verademing

Theaterkrant

"Dit is gedurfd en inventief visueel theater. Waarbij de makers échte risico’s durfden te nemen. En dat levert hier grillige en spannende kunst op, met alle remmen los en alle sluizen van de verbeelding open" De Standaard

“De toeschouwers zitten als het ware aan de rand van een speeltuin, en kijken via de grote theaterlijst naar het spelen van deze mannen en ze verwonderen zich steeds opnieuw over wat die twee – vaak tot eigen verrassing – nu weer uithalen." Theaterkrant

Credits

concept, spel Peter Vandemeulebroecke, Jef van Gestel
regie Harm van Geel
spelcoaching Lars Brinkman
geluidsontwerp Ruben Nachtergaele
lichtontwerp Britt De Jonghe
decor Sven Roofthooft, Tomislav Ruzic
kostuums Wim Muyllaert