Foto: Mark Bolk

GRANM’MA

ROSE stories / Wensley Piqué
wo 17 mei en do 18 mei

“Jongen, wanneer ga ik je vader zien? Want ik wacht, ik wil naar ‘huis’. Maar voordat ik ga wil ik nog één keer mijn enige zoon zien.” Deze woorden hoorde Wensley Piqué dagelijks toen hij zijn oma bezocht in Suriname.

For English see below

Het inspireerde hem tot de intieme poppenvoorstelling GRANM’MA (oma in het Sranantongo) over haar laatste levensfase, waarin eenzaamheid de harde werkelijkheid is.

Buiten hoor je de tijd verstrijken, maar de verlaten stilte van de slaapkamer van Granm’ma is een tijdloos universum. Herinneringen aan haar man, kind en kleinkinderen zijn levensecht en vullen de verder zo lege ruimte met een warme gloed. Een gloed waarin zij moederziel alleen haar laatste dagen slijt. Wanneer van tijd tot tijd de stilte wordt doorbroken met de muziek van vroeger, weet stille granm’ma je nog altijd met een subtiele lach te verleiden. Granm’ma leeft, ook al wil ze naar ‘huis’.

Met ingetogen poppenspel, waarin hij volledig samensmelt met zijn personage, brengt Piqué een liefdevolle ode aan zijn oma en geeft hij ons een intiem kijkje in haar laatste dagen, in al haar eenzaamheid en levenslust. Een warm, persoonlijk en tegelijkertijd universeel verhaal.

ENG

In the intimate puppet show GRANM'MA (Sranantongo for 'grandma'), theatre maker Wensley Piqué depicts his grandmother's last days. The idea for this play arose when he visited her in Paramaribo for the first time in a long time. “There was little left of what I remembered as a Garden of Eden with fruit trees and a beautiful home. My grandmother lived alone in a run down little house. But she hadn't lost her zest for life. She started each new day full of energy.” Wensley decided to take care of his grandmother for a while, driven by a sense of responsibility and compassion, but also out of curiosity. How does one get up every morning in these circumstances and face the day with a smile?

With gentle puppet play, in which he completely merges with his character, Wensley pays a 50 minute tribute to his grandmother, giving us an intimate glimpse into her last days. The will to live shines through in everyday actions like fluffing a pillow or marvelling at a gas lighter that she holds a bit too close to her nose. The loving way in which Wensley plays the puppet, helps her out of bed, ties her pangi (Surinamese traditional costume) and does a little dance with her, shows us a grandson who accompanies his grandmother in her last phase of life.

De scènes ontroeren in hun eenvoud en dat komt door het verfijnde poppenspel van Piqué.

★★★★ de Volkskrant

Credits

concept, uitvoering Wensley Piqué
dramaturg Javier López Piñón
muziek Marlon Penn
spelcoach en advies Babiche Ronday & Duda Paiva
lichtontwerp Bernd Wouthuysen
decor, kostuum Annelies Michelle Shakison
poppen Rosa Verloop
campagnebeeld Mark Bolk 
producent ROSE stories in coproductie met Bijlmer Parktheater

Meer over de makers

Wensley Piqué besloot op 26-jarige leeftijd, na jaren sleur van een (kantoor)baan, het roer om te gooien en een nieuw pad in te slaan: dat van autodidact podiumkunstenaar.
 
Na vele jaren en uiteenlopende producties studeerde hij in 2017 alsnog af aan de Toneelacademie in Maastricht. Tot dusver werkte Wensley op zowel uitvoerend (Studio Figur, Duda Paiva, Theatergroep DOX, De Toneelmakerij e.a.) als recentelijk ook op creatief niveau (Theater a/d Rijn, Bijlmer Parktheater e.a.) op het snijvlak van performance, dans en beeldend theater.

In het najaar van 2021 kwam Wensley Piqué bij ROSE stories met de intieme poppenvoorstelling Granm’ma (‘oma’ in het Sranantongo). Eerder was Wensley bij ROSE te zien in de peutervoorstelling Ssst!