Geld voor Goud
-
wo 9 jun20:30 - 21:30try-outGrote Zaal
-
do 10 jun20:30 - 21:30try-outGrote Zaal
-
vr 11 jun20:30 - 21:30try-outGrote Zaal
-
za 12 jun20:30 - 21:30premièreGrote Zaal
-
di 15 jun20:30 - 21:30Grote Zaal
-
wo 16 jun20:30 - 21:30Grote Zaal
-
do 17 jun20:30 - 21:30Grote Zaal
-
vr 18 jun20:30 - 21:30Grote Zaal
-
za 19 jun20:30 - 21:30Grote Zaal
Yücel Kopal maakt met Geld voor Goud zijn officiële theaterdebuut; een autobiografische collage van de schrijnende en bijzondere verhalen uit de goudshop die hij jarenlang runde te midden van de kredietcrisis. Hij opent zijn winkel Golden Deal in 2009. Door de sterk veranderde economie is de goudprijs extreem gestegen. Zijn klandizie bestaat uit mensen voor wie het altijd crisis is. Al snel ontstaat er een warme band met zijn klanten en de toko groeit uit tot een populaire lokale hang-out in Nijmegen.
Samen met elk goudstuk belandt ook ieders wel en wee op de toonbank. Zijn zaak blijkt een schat aan verhalen. Een aantal drukke jaren later dalen de koersen en besluit hij te stoppen met de zaak. De verhalen bleven hem bij. En daar begint zijn loopbaan als toneelschrijver. Met Geld voor Goud wil hij de eerste stap zetten naar het stem geven aan verborgen armoede en kwetsbaarheid in de maatschappij.
“Een van de meest aangrijpende verhalen was van een Somalisch meisje dat een aantal jaar daarvoor naar Nederland was gevlucht. Haar moeder was te oud om mee te komen, en gaf haar voor vertrek een stuk van haar bruidsschat mee, zodat ze daarmee de overtocht kon maken. Met elk stukje goud dat ze verpatste kwam ze een stukje verder. Het laatste deel kwam ze bij mij verkopen. Soms had iemand maar één ringetje bij zich maar zaten we zó drie kwartier te babbelen. Er zit altijd een grote emotionele waarde en een verhaal achter de sieraden. Ik heb het idee dat de mensen hun persoonlijke verhalen graag delen om hun geschiedenis met de sieraden nog één keer te doorleven voordat ze er echt afstand van kunnen doen. Na een begripvol gesprek en de betaling ontstond er vaak een soort berusting. De verhalen die mij het meest zijn bijgebleven schreef ik op. De sieraden en daarmee alle dierbare herinneringen zijn omgesmolten. Ze bestaan niet meer. Op deze manier kan ik de verhalen, en de mensen die ze vertelden, toch nog een beetje eer aan doen.” - Yücel Kopal
Credits
concept, tekst Yücel Kopal
regie Jan Hulst, Kasper Tarenskeen
spel Gürkan Küçüksentürk, Samora Bergtop, Harvey Elgood
scenografie Ruben Wijnstok
kostuumadvies Vita Mees
techniek Chris Cournil
een voorstelling van van Theater Bellevue i.s.m. Likeminds
Meer over de makers
Theater Bellevue presenteert en produceert nieuw Nederlands repertoire, dat ruimte biedt aan de stemmen van theatermakers die op de wereld om ons heen reflecteren. Bellevue biedt een springplank voor nieuw en debuterend schrijftalent en een proeftuin voor oude rotten. Vele auteurs schreven voor het Theater Bellevue, zoals Nasrdin Dchar, Maria Goos, Magne van de Berg, Hannah van Wieringen, Dunya Khayame en Dilan Yurdakul.
Jan Hulst en Kasper Tarenskeen (regie) vormen al jaren een eigenzinnig en uitgesproken theaterduo. Samen schrijven en regisseren ze voorstellingen die zich kenmerken door een unieke absurditeit, gevuld met eigentijdse politieke thema’s. Hun werk is brutaal en ongerijmd. Met een feilloos gevoel voor ironie nemen ze de prangende en minder prangende levensvragen van hun generatie onder de loep, tegen de achtergrond van het wereldnieuws. Momenteel behoren ze tot de (interim) artistieke kern van Toneelgroep Oostpool.
Nieuws
Jan Hulst & Kasper Tarenskeen winnen de Erik Vos Prijs 2020!
Ze ontvingen de prijs voor bijzonder nieuw theatertalent op 26 januari 2021, na afloop van een besloten try-out van Geld voor Goud. Via een livestream werden de winnaars verrast door Erik Vos (regisseur), Wim Deetman (voorzitter Stichting Erik Vos Prijs) en Leonie Clement (juryvoorzitter).
"Alles mag er zijn in de voorstellingen van Hulst en Tarenskeen. Heden verleden, hoge (podium)kunst en de eigentijdse cultuur van de straat. Alles wordt aan elkaar verbonden door een sterke hand van regisseren. De muzikaliteit en dosering van spel, taal, beeld en humor is meesterlijk” uit het Juryrapport