Foto: Casper Koster

Nederlandse Comedie

De Gemeenschap
première
vr 5 mrt en za 6 mrt

Maatschappelijke tegenstellingen en persoonlijke dilemma’s komen volop met elkaar in botsing in dit levensechte, allesbehalve flatteuze gezinsportret. Maar hoe hoog de spanningen ook oplopen – de bevrijdende lach en de compassie zijn nooit ver weg. 

Met een topcast wekt De Gemeenschap een wereld tot leven die zou kunnen worden omschreven als een eenentwintigste-eeuwse variant van ‘All in the family’. Net als in die legendarische sitcom staat ook hier de gezinsharmonie voortdurend onder druk – van buitenaf en van binnenuit.

Twee ouders houden al decennialang een vergissing in stand die ze ‘een goed huwelijk’ noemen. Hun volwassen dochter beweegt zich, samen met haar vriend, moeiteloos door de wereld: comfortabel en middle-of-the-road. 

Het familie-kaartenhuis krijgt het zwaar te verduren wanneer de zoon, een hypergevoelig moederskind dat op zijn zesentwintigste nog altijd in het ouderlijk huis woont, op een zaterdagavond iedereen verrast met zijn nieuwe minnaar, een veel oudere man met een messcherpe blik en dito tong. 

Een onflatteus familieportret, met het Nederland anno 2021 als onrustige achtergrond

Credits

spel Gerardjan Rijnders, Dic van Duin, Debbie Korper, Yara Alink, Milan Boele van Hensbroek, Sander Plukaard 
regie Roy Peters
tekst Rob de Graaf
decor Marcel Kranendonk
licht Coen Jongsma
kostuums Marrit van der Burgt 

Meer over de makers

De Gemeenschap is opgericht door Roy Peters. Hij initieert en regisseert de voorstellingen en soms speelt hij daar zelf ook in mee. Zijn partner Rob de Graaf is de vaste schrijver. Samen maken ze al jaren theater dat fysiek, verhalend en vormbewust is. 

Het lichaam is altijd het uitgangspunt: het lichaam dat beweegt of stilstaat, het lichaam dat spreekt of zwijgt, het lichaam dat de ruimte domineert of dat zich voegt in een collectief gedragspatroon. De Gemeenschap is gegrondvest in de mime (ruimte, lichaam, tijd, beweging) en voegt daar de gesproken taal als een bepalend element aan toe.

Het werk kijkt met een kritische en verwonderde blik naar de werkelijkheid en plaatst daar kanttekeningen bij – commentaar dat bijtend of schurend kan zijn, maar dat toch ook altijd een vrolijke en goedgemutste kwaliteit heeft.